Nytt regjeringskvartal sett fra Akersgata. Foto: Team Urbis / Statsbygg.

I juni måned ble vi presentert for ti håndplukkede kunstnere som viste sine forslag til kunstneriske utsmykninger av Johan Nygaards­volds plass i det nye regjerings­kvartalet. Nylig ble det avgjort hvilke av dem som skulle få videreutvikle sine prosjekter til ferdige kunstverk. Juryen hadde tydeligvis jobbet iherdig for å finne de tre minst minne­kraftige og mest intet­sigende hva angår de grusomme drapene på Utøya.

Bak de tre valgte forslagene finner vi én enkelt­kunstner, Mathias Faldbakken, mens de to andre har gruppe­status, det vil si at forslagene har flere personer involvert. Hvordan Mathias Faldbakken har havnet i dette celebre utvalget, er meg en gåte. Juryens begrunnelse er her rent tåkeprat og helt uten respekt for hva minne­monumentet handler om, nemlig Utøya-terrorens tragedie. Faldbakken har tatt utgangspunkt i demonteringen av Picasso-bildet i den revne Y-blokka. Her har han tematisert den stålriggen som ble brukt til å fjerne og bevare Picasso-verket.

Skisseforslag til nytt minnested etter 22. juli, Matias Faldbakken: En opprett­holdelse er en torgs­kulptur med utgangs­punkt i stål­riggen som ble brukt til å flytte Pablo Picassos Fiskerne fra den revne Y-blokka over til den nye A-blokka i regjerings­kvartal­et. Riggen skal fylles med en mosaikk eller et glass­maleri, som et verdig minne etter de drepte i terror­angrep­et og et samlings­punkt for besøkende. © Matias Faldbakken / KORO.

I denne stålriggen har Faldbakken tenkt å montere felter med farget glass, trolig for å gi plassen en tanke­vekkende og oppkvikkende koloritt som vil dempe all tragedien. Uansett fargebruk er det ikke mye som innbyr til en minnestund over døde ungdommer. På det punkt er kunstneren helt på jordet. Det samme har også juryen vært, men der har de kanskje falt for Picasso-aspektet. Han var jo en berømt kunstner og kastet visstnok en spesiell glans over stålriggen. Det er vel også derfor Faldbakken kaller forslaget sitt «En opprett­holdelse».

Et mer treffende engasjement finner vi i prosjektet til Henning Sunde, Hanne Tyrmi og Rainer Stange. De kaller forslaget «En minnelund for 22. juli». Det er en tittel som har klare ambisjoner om å skape et minnested med natur og vegetasjon som et vakkert og innbydende miljø. Denne tiltalende minne­lunden består hoved­sakelig av trær, de fleste unge og blomstrende, mens det rundt omkring blant ungtrærne står det utplassert noen store, mørke og avkuttede trestammer. Disse avkuttede trestammene er utformet i bronse, som både i form­uttrykk og materialitet virker klønete og natur­fremmed. Det hjelper ikke at navnene på de drepte er inngravert i stubbene.

Skisseforslag til nytt minnested etter 22. juli, Henning Sunde, Hanne Tyrmi og Rainer Stange: Store bronse­skulptur­er av kappede trær rammes inn av en lund med grønne vekster. Minne­lunden representerer tiden som stoppet og tiden som kommer. Navnene på de drepte i terror­angrep­et står som årringer i en stor stubbe­skulptur ved inngangen. © Henning Sunde, Hanne Tyrmi, Rainer Stange / KORO.

Denne minnelunden har poetisk potensiale i seg, men det skurrer altså i symbolikken. Natur­elementene, her ungtrær, og avkuttede trestammer, hører i utgangs­punktet til samme typen vegetasjon. De representerer begge en naturgitt livsverden, iallfall delvis, som for de avkuttede trærnes del innebærer en brå og uventet slutt. Det er ikke et naturgitt endelikt, heller ikke en normal tømmer­hogst. Det er et kunstner­grep som forbeholder seg retten til å avslutte naturens egne livsformer når det passer. Her spiller det ingen rolle om trestubbene er utført i bronse.

Denne motsetningen mellom de naturgitte ungtrærne og bronse­stubbene går på symbolikken løs. De først­nevnte ungtrærne symboliserer livet, mens de kunstneriske bronse­stubbene varsler død. Det er en negativ dialektikk som svekker minne­lundens positive intensjon og visuelle poesi. Her trengs det et mer livgivende element, for eksempel lyden av rennende vann til et lite basseng. Det vil også bringe Utøya-miljøet inn i minne­stunden og gi sorgen en dypere fylde.

Det siste forslaget til et kunstnerisk utformet minnested kommer også fra en gruppe med tre kunstnere som kaller seg Raqs Media Collective. Tittelen på forslaget «22. juli national memorial» sier ikke mye om innhold og egenart, men i egen­presentasjon­en står det at de tar utgangspunkt i «tid og bevegelse», hva nå det har med Utøya-tragedien å gjøre. Jo, fordi den foregikk i tid, og det er denne tids­dimensjonen forslaget tematiserer, splitter opp og synliggjør i tolv skulpturerte klokker som forbindes med ulike fugle­formasjoner.

Skisseforslag til nytt minnested etter 22. juli, Raqs Media Collective: Monica Narula, Jeebesh Bagchi og Shuddhabrata Sengupta i Raqs Media Collective tar utgangs­punkt i tid og bevegelse i sitt forslag til 12 skulpturelle klokker i ulike fugle­formasjon­er, hvor integrerte LED-skjermer kan vise endringer av vind og tidevann i sanntid. Minnestedet vil også inneholde en søyle i glass, som står som viseren i et solur med innriss av navnene på de 77 terror­ofrene. © Raqs Media Collective; Jeebesh Bagchi, Monica Narula og Shuddhabrata Sengupta / KORO.

Både forslagets tidsperspektiv, skulpturerte klokker og fugle­formasjon­er synes å ha liten kunstnerisk relevans for hva som minnes. Tid og bevegelser finner vi overalt, mest i hendelser som ingen legger merke til. At klokke­symbolikk­en refererer til en bestemt klokke som hang i Møllergata 19 og ble ødelagt 22. juli 2011, er en finurlig informasjon, men helt i det blå når minne­stedet trenger en kunst som viser noe av smerten og sorgen ved tragedien, gjerne under en håpets synsvinkel. Å henge seg opp i tidspunktet og bevegelser vitner om en konseptuell kreativitet som ikke skjønner noe av livet, heller ikke døden.

Blant de tre innsendte utsmykkings­forslagene er det bare ett, nemlig minnelunden, som prøver å skape et estetisk og tematisk formuttrykk som både innbyr til medfølelse og ettertanke. Virke­midlene her er enkle og uttrykks­fulle, samtidig som minnelundens idé vibrerer i områdets vegetasjon og gir brukernes vandring en vedvarende påminnelse om livets lyspunkter og skyggesider. I dette forslaget ligger det mye omtanke og omsorg, men lunden trenger også et naturgitt samlings­punkt, uten hvilket minnelunden fort blir kunstnerisk og meditativt utflytende.

 

Ytringsfriheten er under angrep. Abonner på frie og uavhengige Document.

 

Kjøp Paul Grøtvedts bok! Kjøp eboken her.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.