Julian Opie. Lisens: Bruk i media Foto: Eivind Lauritzen. Opphavsrett: Galleri F 15.

Popkunsten fikk lite gjennomslag i norsk kunstliv, bortsett fra en kortvarig periode da den på tidlig 70-tall allierte seg med det venstre­radikale opprøret mot Vietnam­krigen og amerikansk kommersial­isering av kultur og sosiale praksiser. Det var særlig den politiserte Gras-gruppa som flagget dette opprøret, men som kjent dabbet dette radikale opprøret av mot slutten av 70-tallet, så også interessen for pop­kunsten. Den har da heller ikke satt særlig spor etter seg i norsk kunstliv. Det er først og fremst i England og USA at pop­kunsten fikk gjennomslag og holdt det gående på sidelinjen.

For tiden har Galleri F 15 på Jeløya ved Moss tauet inn en engelsk pop­kunstner som avgjort har utgått på dato. Selv om Julian Opie, født i 1958, stadig er aktiv som pop­kunstner, virker hverken form­uttrykk eller idé­innhold særlig oppdatert eller tids­tilpasset. Julian Opie har tydeligvis hengt seg opp i en formal- og farge­forflatet figurasjon som skriker av kjedsomhet. Uansett hva han henter frem av historiske og aktuelle inspirasjons­kilder, så blir resultatet alltid visuelt uinteressant.

På en måte er han en figurativ kunstner, men det er en slags destillert figurasjon der mennesker og gjenstander fremstår som klisjeer eller tørrlagte symboler uten innhold og mening. Det er noe lego­aktig ved hele hans form­oppfatning der den sanselige dimensjonen ved mennesker og ting er redusert til flate gjenstander på abstraksjonens premisser. Det eneste oppkvikkende ved disse objektene er fargebruken og konturene. Her har Opie kviknet til med en linje- og fargebruk som både er frisk, uvant og identitets­skapende.

Den typen fargebruk med utpreget signal­karakter kaller på publikums oppmerksomhet. Men heller ikke mer. Det er et visuelt blaff som gjentas ved neste objekt og fortsetter slik til du har sett alle. Du fordyper deg ikke i gjenstandens form eller kulturelle referanser, for straks du har flyttet blikket fra fargen og konturen, er gjenstands­karakteren og dens påståtte innhold borte vekk. De svarte konturene og det farge­sterke uttrykket trumfer og nærmest motarbeider objektenes eget menings­innhold. Man kan si at estetikken i Opies gjenstander er i strid med seg selv, den er visuelt inkonsistent.

Julian Opie. Lisens: Bruk i media Foto: Eivind Lauritzen. Opphavsrett: Galleri F 15.

Julian Opie. Lisens: Bruk i media Foto: Eivind Lauritzen. Opphavsrett: Galleri F 15.

Julian Opie. Lisens: Bruk i media Foto: Eivind Lauritzen. Opphavsrett: Galleri F 15.

Galleri F 15, Jeløya:
Julian Opie, objekter og bilder,
Varer fra 21/10 2023 til 6/03 2024

 

Kjøp Paul Grøtvedts bok! Kjøp eboken her.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.