Cracau die Fürnehmbste Hauptstadt in Polen, detalj av stikk av Johann Stridbeck i Europens Pracht und Macht in 200 Kupferstücken, publisert 1721-22 av Gabriel Bodenehr.
Grunnet stort sett stengte grenser tar vi i dag den 5 Messidor år 228 etter revolusjonens tidsregning, en virtuell promenade i Kraków sammen med den polske komponisten Witold Maliszevski (1873-1939). Vi hører her hans symfoni No.1 in g-moll, Op.8 (1902), ca 30 minutters lengde. Polska Orkiestra Radiowa spiller, under ledelse av Lukasz Borowicz .
Maliszewski ble født i Mohyliv-Podilskyi på grensen mot Romania, som den gang lå under tsar-imperiet (nå Ukraina). Han ble uteksaminert fra konservatoriet i St. Petersburg , hvor han studerte under den mer kjente Nikolai Rimskij-Korsakov. Han ble tilknyttet Bjeljajev-kretsen
I 1913 ble han grunnlegger av og den første direktøren for Odessakonservatoriet, som ga verden en rekke fremragende musikere, som David Oistrakh, Emil Gilels og Yakov Zak.
Etter den russiske revolusjonen, under trusselen om forfølgelse fra bolsjevikene, valgte Maliszewski i 1921 å emigrere til Polen.
I 1925–1927 underviste han ved konervatoriet i Warszawa og var direktør for Warszawa musikkforening. Fra 1931 til 1934 var Maliszewski direktør for musikkavdelingen ved det polske undervisningsdepartementet. Fra 1931 til 1939 var han professor ved konservatoriet. Han døde den 18. juli 1939 i Zalesie nær Warszawa, og slapp å oppleve de tyske og sovjetiske invasjoner.
Maliszewskis stil var overveiende inspirert av den russiske musikktradisjonenen. Hans symfonier tilhører den ikke-programmatiske Glazunov-stilen, og bare den fjerde symfonien i D-dur op. 21 inneholder elementer av polske danser. I Sovjetunionen ble Maliszewskis navn forbudt, og i 1950 ble vinterhagen som han grunnla i Odessa omdøpt til Antonina Nezhdanova, som ikke hadde noen tilknytning til institusjonen.
Et mer detaljert resymé kan leses på engelsk her
Bildesekvensen er ca. 4 minutter kortere enn symfonien, så de siste fire minuttene blir dessverre uten bilde.