I en alder av 91 år er Håkon Bleken stadig aktiv som kunstner. Det er noe ukuelig og rastløst i hans maleriske kreativitet som imponerer og forundrer. Alderen synes ikke å svekke hans arbeidsinnsats, skjønt de maleriske kvalitetene og den formale billedbyggingen blir stadig mer uttynnet. Hans ferske mønstring av malerier nå i Galleri Brandstrup på Tjuvholmen virker mer som en kunstnerisk nedtur enn et strålende høydepunkt på karrieren.
Med årene har Håkon Bleken blitt stadig mer figurativ, med en formgivning som er mer antydende og ekspressiv enn det klart definerende. Hvorvidt kunstneren ikke vil si for mye, av hensyn til den poetiske anelsen, eller at han ikke kan bedre, er et åpent spørsmål. Det gir iallfall betrakteren en større frihet i innlevelse og tolkning, noe publikum synes å sette pris på. Tydeligvis også galleriet, som har priset verkene i den fete hundretusenklassen.
I forhold til det internasjonale markedet er dette kortreist kunst, og den er godt kjent i det norske kunstmiljøet der malerier signert Håkon Bleken forbindes med kvalitet og dypsindig innhold. Bare ved å kaste et blikk på billedtitlene i denne mønstringen så skjønner man at kunstneren baler med det dypest menneskelige. Det er «Kjærlighet I og II», «Hat I, II og III», «Likegyldighet I og II», eller «Ekteskapelig scene», «Romantisk scene» og den mer åndelige varianten «Finn veien engel».
Her er det mange livsfilosofiske tråder å holde fast i når blikket vandrer rundt i Blekens maleriske billedverden, som i liten grad kan avklare den motiviske uklarheten og slurvete figurasjonen. Fargebruken er heller ikke særlig tiltalende, den er grumsete og tilfeldig påført med heftige penselstrøk. Gjennomgående får vi inntrykk av at kunstneren befinner seg i en ekspressiv modus med høy grad av kreativ vitalitet, mens selve uttrykkskarakteren vitner om malerisk og formal slapphet.
Det er lenge siden jeg har sett så kunstnerisk svake produkter. Håkon Bleken har vist bedre takter tidligere. Han har ikke hatt noe stort malertalent, men jobbet iherdig for å komme opp på et akseptabelt nivå i det norske kunstfeltet. Det har gått hit og dit uten noen klar kunstnerisk målsetning. Med årene har han fått et respektabelt navn med høyt prisnivå. Men det er langt igjen til malerisk mesterskap.
Galleri Brandstrup:
Håkon Bleken «Vi elendige», malerier
Varer fra 16/1 til 8/2, 2020