Det er ikke ofte jeg går på utstillingsåpninger. Som regel blir det for mye distraksjon, men denne gangen var det annonsert at malerbegavelsen William Heimdal skulle åpne sin første separatutstilling, så jeg ble fristet til besøk. Køen utenfor galleriet var uvanlig lang, omtrent som til Høstutstillingen på 80-tallet. Det ble fort stinn brakke, av ungdommer på Heimdals alder og deres foreldregenerasjon i 40-50-årene.

Det var selvsagt ikke de mest optimale forhold for kunstbetraktning. På den annen side var folk mest opptatt av den unge debutanten, så langs veggene var verkene lett tilgjengelige. Utstillingen ble vist i Galleri FINEART på Tjuvholmen og omfattet malerier, tegninger og noen grafiske trykk. William Heimdal er godt kjent fra TV og ellers mye omtalt i mediene for sin unge alder og sitt gammelmodige kunstsyn. Han drømmer om å bli en bedre maler enn Rembrandt.

William Heimdal, «Drömmehode i profil», 50 x 40 cm, olje på lerret. Utstilling: «Vulkanen», 13. mars – 30. mars, 2025, Fineart. Foto: Fineart

Men det er langt frem. Heimdals debututstilling vitner om skiftende kvalitet i det maleriske og stofflige. Han er best i de store portrettene, som han tydeligvis har viet mer tid og oppmerksomhet. I egne øyne mangler det ikke på ambisjoner og dypsindige temaer, som avhuggede hoder, løsrevne kroppsdeler, knokler og hodeskaller, men de er ofte preget av manglende anatomistudier og nærkontakt med for lengst avdøde kroppsdeler.

William Heimdal, «Og du våkner brått som en halshogd», 134 x 120, olje og blod på lerret. Utstilling: «Vulkanen», 13. mars – 30. mars, 2025, Fineart. Foto: Fineart

Den typen kunnskap kunne han enkelt tilegne seg ved nærstudier på Anatomisk institutt, slik vi gjorde i undervisningen på det gamle Kunstakademiet. Men Heimdal er mer opptatt av døden som en personlig problematikk, om å leve og skape kunst under evighetens synsvinkel. Her baler han tydeligvis med sjelelige impulser og tankemessige konflikter som han ennå ikke kan håndtere på en kunstnerisk profesjonell måte.

William Heimdal, «Wolfgang Wee spiser et hjerte», 2024, 75 x 70 cm, olje og blod på lerret. Utstilling: «Vulkanen», 13. mars – 30. mars, 2025, Fineart. Foto: Fineart

Det er tydelig at William Heimdal har mye igjen å lære, både maleriteknisk og i tegneferdighet. Han er på sitt beste når han fordyper seg i portrettkunsten, der er han på malerisk rett spor. Men gjennomgående er det en svak mønstring hva kunstnerisk kvalitet angår. Det gjelder særlig de mindre maleriene og tegningene Nå er jo Heimdal selvlært som kunstner, men en ting har han i alle fall lært på kort tid, og det er medieoppmerksomhet. På det punkt er han uvanlig begavet og strategisk klartenkt.

William Heimdal, «Beethovens høyre hånd», 2024, 21 x 30 cm, blekk og penn på papir. Utstilling: «Vulkanen», 13. mars – 30. mars, 2025, Fineart. Foto: Fineart

Kjenner man litt til kunstfeltet så er medieoppmerksomhet Alfa-Omega. Får du ikke et oppslag i avisen om første utstilling, er du nærmest død som kunstner. Tenk på alle de klassisk figurative kunstnerne som aldri har blitt nevnt i mediene. Flere av dem er begavede malere, men ikke synlige i det mediestyrte kunstfeltet. I det perspektivet representerer William Heimdal et markant gjennombrudd. Etter mitt skjønn er han for tidlig ute med debuten. Han trenger mer sanselig overflate på hud, hodeskaller og livløse kroppsdeler. Kort sagt nærstudier.

William Heimdal, «Svart sol og tre III», 2024, 29 x 21 cm, grafitt på papir. Utstilling: «Vulkanen», 13. mars – 30. mars, 2025, Fineart. Foto: Fineart

Når noen av de utstilte bildene har lite malerisk dybde, og bare består av en flat svart bakgrunn, så skyldes det selvsagt en mangel på konsentrasjon om mørkets sanselige stofflighet. Det er her hemmelighetene ligger. Hva tegningene angår så virker de for tiden kunstnerisk ubehjelpelige. Her burde noen ha bistått kunstnerspiren med å sile ut de svakeste arbeidene. På den annen side er ikke dette bare en kunstutstilling, men også et velredigert medieshow.

Galleri FINEART:
William Heimdal – malerier, tegninger og grafikk
Varer til 30.03 -25

 


Ytringsfriheten er under angrep. Abonner på frie og uavhengige Document.

Kjøp Paul Grøtvedts bok! Kjøp e-boken her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.