Flom i august, 2023. Foto: Galleri Haaken.

Det er blitt mer og mer vanlig at kunst­utstillinger blir presentert med et forord av en kunst­faglig ekspert, som ved hjelp av språklige begreper og innfalls­vinkler veileder publikum i tilegnelsen av kunst­verkene. Kunstneren Halvard Haugerud, som nå stiller ut i Galleri Haaken, har fått tak i en ganske selsom kunst­veileder. Han heter Simen K. Nielsen, og er professor i kunst­historie med spesial­kunnskap i estetisk abstraksjon.

Allerede i første linje av forordet kan vi lese at «Halvard Haugeruds bilder har en grammatikk som er bygget rundt repetisjonen som språkform». Nå har jeg gjennom mange år fulgt Haugeruds maleriske kreativitet, hvis motiver og sanselige nærhet til det naturgitte ikke akkurat har vært preget av «grammatikk» og «språkform», snarere en intuitiv åpenhet for skaper­verkets skjønnhet.

Etter frokost 2, 2024. Foto: Galleri Haaken.

Haugeruds malerier som nå stilles ut i Galleri Haaken, viser oss et nytt nivå i kunstnerens blikk for tingenes visuelle egenart og sanselige utstråling. Hans valg av motiver er hentet fra hverdags­livet, i nærmiljøet, der natur­utsnitt og småting fremheves i sin enkle og vesens­bestemte skjønnhet. Tidligere var bildene mer preget av stofflighet og en betoning av at maleriet var et materielt objekt, med mer vekt på verk­karakteren enn den kunstneriske dimensjonen.

Kveldshimmel, 2024. Foto: Galleri Haaken.

Det vi nå ser på Haugeruds nye utstilling er et skifte i sanselighet, fra verkets materialitet til blikkets omsorg for tingenes synlige egenverdi. Enten kunstneren retter blikket mot frukter, blomster, dyr eller det intime natur­utsnitt, så søker penselen etter det som gir tingene en visuell egenverdi. I filosofien ville man kalt det «Das Ding an sich», men i billed­kunsten handler det ikke om å tenke objektene. Den maleriske prosessen er primært rettet mot blikkets sanselige berøring av tingenes uforløste skjønnhet.

For å si det i klartekst, så er det først i maleriet at den uforløste skjønnheten kan bli en estetisk realitet. I Halvard Haugeruds nye malerier har kunstneren etter mitt skjønn vært i permanent nærkontakt med tingenes uforløste skjønnhet, ikke for å kopiere det han ser, men for i et malerisk medium å synlig­gjøre natur­skjønn­heten på et estetisk høyere nivå. Den kunstneriske strategien kan her minne om «still-leben»-tradisjonen fra 1600-tallet, skjønt den gang la kunstnerne vekten på tingenes sosiale og kulturelle funksjon.

Perrymann, 2024. Foto: Galleri Haaken.

Mange av Haugeruds motiver lever et stille liv. De brauter ikke med sin skjønnhet, slik barokkens pompøse skilderier tok sikte på. Det er noe fredfullt og nærmest uanselig ved deres naturgitte eksistens, mens de i sin maleriske fylde og estetiske utstråling skaper en skjønnhet av høyere orden. Dette er billed­kunstens visuelle magi, i den forstand at maleriet viser oss på hvilken måte synet er et skapende blikk.

Å bevege seg fra maleri til maleri på denne mønstringen, er som en vandring i et beåndet billed­galleri. Hvilket det jo faktisk er i denne utstillings­perioden. Halvard Haugerud har hatt en lang fartstid og jobbet målbevisst for å gjøre maleriet til noe mer enn farge­flekker på en flate. Haugerud har hatt en visjon om å forene natur og blikk til en malerisk syntese. Der befinner han seg nå. Det har vært en lang ferd, men han har nådd dit han ville: å forvandle natur­tilstanden til malerisk skjønnhet.

Vannliljer, 2023. Foto: Galleri Haaken.

Galleri Haaken:
Halvard Haugerud, malerier
Varer fra 10/10 til 2/11 2024.

 

Kjøp Paul Grøtvedts bok! Kjøp eboken her.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.