Da den svenske kunst­studenten Christopher Rådlund fra Gøteborg flyttet til Oslo i 1991 var det to personer han måtte ta kontakt med. Den ene var kunstneren Odd Nerdrum, den andre var Asbjørn Aarnes, professor i fransk litteratur og et inspirerende åndsmenneske med dyp innsikt i mange fagfelter. Jeg visste hvem Christopher var, men hadde ikke hatt kontakt. Den ble opprettet en ettermiddag på Røa-trikken da det viste seg at vi begge skulle samme sted, nemlig å besøke Asbjørn Aarnes.

Christopher Rådlund, «Stillhetens øy» (2009). Litografi. 38×55 cm.

Det ble starten på et mangeårig vennskap mellom Christopher og meg. Kunstfaglig var vi på linje, med respekt for historiske tradisjoner innen billedkunst og arkitektur. Han hadde først sin utdanning ved Konst­industri­skolan i Gøteborg og Konst­høgskolan i Umeå, deretter Statens Håndverk- og kunst­industri­skole og Kunst­akademiet i Oslo. Ved de to sistnevnte institusjoner hadde vi felles erfaringer, skjønt min utdanning ved SHKS og SK ble gjennomført en god del år tidligere. Det hindret oss ikke å møtes i den samme kunst­faglige gleden og interessen.

Christopher Rådlund, «Eiketre» (1999). Litografi. 42×53 cm.

I sine bilder, enten det var maleri eller grafikk, så forholdt Christopher seg til sansningens erfaringer og fortidens kunst­faglige kunnskaper. Ut fra den posisjonen ble han en meget profesjonell billed­kunstner som kunne skape skjønnhet i ethvert motiv. På den annen side var hans natur­skildringer av trær og fjell­formasjoner fylt med sammen­satte stemninger, i den forstand at de både er romantiske og urovekkende, som om fremtids­blikket alltid var sorgtungt, særlig i de senere år.

Christopher Rådlund, «Landskap med sky» (2003). Litografi. 36×64 cm.

I tilbakeblikk får denne mørkstemte romantikken en tragisk slutt. For nøyaktig ett år siden tar Christopher Rådlund sitt eget liv. Ingen av hans venner og kolleger, og de var det mange av, skjønte hvorfor. Hendelsen var gåtefull, Christopher var bare 52 år og kunne fortsatt ha skapt fremragende kunst ennå noen tiår. I de årene han var produktiv ble hans bilder godt kjent, han har da også hatt mange utstillinger.

For tiden er det laget en stor minne­utstilling med utvalgte arbeider fra hans grafiske produksjon. Utstillings­arbeidene er samlet og kuratert av Elias Christopher Rådlund, kunstnerens sønn. Den befinner seg i Galleri Semmingsen i Oslo og er absolutt severdig.

Galleri Semmingsen: Christopher Rådlund, minneutstilling med grafikk.

Varer fra 16/9/2023 til 8/10/2023

 

Kjøp Paul Grøtvedts bok!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.