Dekan ved Høyskolen i Kristiania School of Arts, Jørn Mortensen, har mye å si om forholdet mellom kunstnerisk utviklingsarbeid og akademisering. Hvilket han også gjør i en belærende artikkel i Morgenbladet 27/8 der han forklarer at kunstnerisk utviklingsarbeid hverken er vitenskap eller en teoretisk/metodisk strategi for å oppnå sikker kunnskap. Mortensens artikkel er et svar på en rekke innlegg i Morgenbladet som har vært kritiske til den utviklingen (akademiseringen) som har pågått i de norske Kunstakademiene de siste tiårene.
Mortensen strever iherdig med å begrunne den faglige nødvendigheten av å tilpasse den kunstneriske kreativiteten et moderne utdanningsopplegg, som i følge ham tydeligvis strekker seg helt tilbake til 1600-tallet. Han tenker her sikkert på opprettelsen av det franske kunstakademiet fra 1648, men både undervisningsopplegg og målsetning hadde her helt andre ambisjoner enn at «kunst også er et kunnskapsområde – i tillegg til å skape overskridelser, erkjennelse og estetiske opplevelser».
Dette er historisk og kunstteoretisk pølsevev. Académie des Beaux-Arts’ fremste ambisjon var å utdanne kunstnere på datidens høyeste nivå, som kunne skape kunstverk av topp kvalitet og beundringsverdig skjønnhet. I det perspektivet sto selvsagt kunstverket i fokus, ikke hva de hadde av kunnskaper og estetisk innsikt. Den side av saken tok lærerstaben seg av, som besto av de beste kunstnerne i datidens Europa.
Elevene ble naturligvis drillet gjennom hele læringsprosessen. Klart de gjennom utdanningen tilegnet seg de kunnskaper og den faglige innsikt som trengtes for etter studiene å kunne skape kunstverk på egen hånd. Hele poenget med denne akademiutdanningen var at elevene skulle bli skolerte kunstnere og skape kunstverk.
Opplegget var det samme under laugstiden. Lærlingene skulle ledes inn i en omstendelig og strengt overvåket kunstskolering som etter noen år gjorde dem til godkjente mestere med rett til å utforme egner verker på høyt nivå. Da de første kunstakademiene dukket opp i Italia på 1400- og 1500-tallet, var det i opposisjon til laugsvesenets makt og styring, men de videreførte allikevel laugsvesenets fokus på kunstnerisk skolering og verkorientert kreativitet.
Denne insistering på kunstnerisk verkproduksjon utgjør kjernepunktet i hele akademihistorien. Kunstnerisk utdanning dreide seg om at kunsteleven etter endt studium skulle være kapabel til å skape egne kunstverk. Selv under modernitetens gjennombrudd på tidlig 1800-tall fikk kunsten en fremhevet plass i den tredelte gyldighetsfordelingen. Kunsten ble her et av gyldighetsområdene ved siden av moralen og vitenskapen. I denne fordelingen av gyldighet fikk kunsten, moralen og vitenskapen en fremhevet posisjon som selvstendige og uavhengige gyldighetsområder. I prinsippet skulle de respektere hverandres egenart og utvikle seg på egne faglige premisser.
Helt siden tidlig 1800-tall har kunsten overskredet sitt gyldighetsområde og blandet seg inn i samfunnsmoralen/politikken samtidig som den har forlangt at politikken skal holde seg unna kunsten. Det er en dobbeltmoral som ble rendyrket under radikaliseringen på 1970-tallet men forsvant 10 år senere i den postmoderne tanketåka. Det gjorde også mye annet fra kunstens gyldighetsområde, først og fremst verkkategorien, den sanselige skjønnheten og det spesifikt kunstneriske. Rent allment gikk også moralen og sannheten i oppløsning.
I kjølvannet av denne intellektuelle og kunstneriske raseringen dukker kunstneregoet frem som det sentrale punkt i kunstutdanningen. Nå handler det ikke om å skape et kunstverk med spesifikke kvaliteter og estetisk utstråling. Egentlig handler det ikke om å skape noe som helst, men å holde en prosess gående på det indre plan og i utdanningsøyemed notere ned hva som til enhver tid sirkler rundt i hodet og i kroppen forøvrig. Individuelt kalles det jeg-eksponering, i utdanningsperspektiv heter det kunstnerisk utvikling eller kunstforskning, men uten å ha et kunstverk som formål.
Etter den konseptuelle vendingen på 1980-tallet er det mer enn tydelig at kunstnerjeget og kunstutdanningen har havnet i en faglig og kreativ krise. Men i prinsippet er det kunstutdanningsinstitusjonene som har fått de største problemene. De har ikke bare mistet sitt faglige og pedagogiske innhold, men også den institusjonelle legitimiteten. Det vil i praksis si at den kunstneriske opplæringen ikke lenger vil bli tilrettelagt slik at studentene på sikt skal kunne bli skolerte til å skape kunstverk.
Egentlig seiler kunstutdanningsinstitusjonene nå under falskt flagg. Utdanningen har skiftet tyngdepunkt fra kreativ utforming av kunstverk til forskning på selve prosessen, dens stadier og produksjonsmidler. Heri inngår en tekstlig og visuell dokumentasjon som kan gi en mastergrad eller doktorgrad, men ingen kompetanse til å skape kunstverk som kan stilles ut i et galleri og bli sett av et kunstinteressert publikum. La meg trekke en parallell til kokkekunsten. Om jeg går inn på Theatercafeen og bestiller en av cafeens utsøkte middagsretter, så blir jeg selvsagt servert selve retten.
Hva kokken har strevd med i denne prosessen av komplekse og sublime smaksvurderinger, er for meg uvesentlig. For kokken derimot står hele kompetansen og karrieren på spil om hans berømte middagsretter ikke holder topp kvalitet. Dette er hans verk, men han har sikkert utviklet og perfeksjonert sin kokkekompetanse gjennom mange år. Noe av det kan også være nedskrevet, som faglige og identitetsskapende hemmeligheter. Å presentere dem ved middagen ville neppe ha beriket måltidet. Snarere tvert imot.
Historisk sett har kokkekunsten en like lang historie som billedkunsten. I begge disse tradisjonene har verket, den serverte rett, eller det utstilte maleri, stått i fokus. At kunstutdanningsinstitusjonene nå legger om studieløpet og -innholdet i retning av forskning på prosessfaktorene i en amputert kompetanseutvikling, er rett og slett absurd. Etter å ha vært igjennom 3 år på Kunst- og håndverkskolen, 4 år på Statens Kunstakademi, diverse separatutstillinger og innkjøp, er det ikke vanskelig å se at dagens kunstutdanning ikke handler om kunstnerisk skolering. Tilstanden minner mer om en byråkratisk styrt snyltevirksomhet som overfører en utvasket versjon av vitenskapens metodetenkning og forskningsprinsipper til en kulturhistorisk uttømt kunstutdanning.