De forsvant fra de filippinske veiene under en av verdens strengeste nedstengninger på grunn av pandemien.

Nå kan Manilas fargerike jeepneyer forsvinne for godt når regjeringen forsøker å kutte utslippene som bidrar til global oppvarming, skriver Bloomberg.

Landet følger en plan for å erstatte svært forurensende jeepney-modeller med moderne minibusser som går på renere drivstoff eller elektrisitet. Men programmet møter motbør fra sjåfører som trenger mer økonomisk støtte for å gjennomføre skiftet, noe som setter landets mål om å kutte klimagassutslippene med 75 prosent innen utgangen av tiåret i forhold til 2020-nivåene i fare.

Bare 4 prosent av Filippinenes 158 000 jeepneys har blitt erstattet med et mer klimavennlig alternativ siden regjeringens program startet i 2017, ifølge offisielle data.

President Ferdinand Marcos Jr, som tiltrådte i 2022, har gitt sjåførene frist til slutten av året til å danne eller bli med i kooperativer for å hjelpe dem med å finansiere overgangen – eller risikere å miste driftstillatelsene sine.

Mandatet er til stor bekymring for sjåfører som Roger del Monte, som vendte tilbake til Manilas veier i fjor etter at pandemien stoppet hans viktigste inntektskilde i nesten to år. Jeepney-sjåfører som ham tjener vanligvis rundt 650 pesos (130 kroner) om dagen, noe som gjør kostnadene for en moderne jeepney –  som kan koste så mye som 2,8 millioner pesos – langt utenfor rekkevidde.

– Vi vil ikke være i stand til å bære kostnadene, sa 46-åringen mens han ventet på at passasjerene skulle gå om bord i den skranglete jeepneyen han har kjørt i syv år, slik at han kunne sende sine to barn til skolen.

– Vi kommer til å være dypt i gjeld, la han til.

Filippinene knytter tettere militære bånd med USA

Jeepneyene kalles «kongen av veien» på grunn av sine klumpete rammer, prangende design og notorisk aggressive sjåfører, og er det billigste transportmiddelet for mange av Filippinenes 110 millioner innbyggere. De 20-seters kjøretøyene, ofte dekorert med graffitiinspirert spraymaling, utviklet seg fra militærjeepene som ble brukt under andre verdenskrig og går på diesel, et av de skitneste drivstoffene som finnes, ifølge forskere.

En studie fra De La Salle University i Manila sier at utskifting av gamle modeller i hovedstaden kan redusere utslippene av karbonmonoksid og farlig svevestøv med 90 prosent.

Problemet for Marcos-administrasjonen er å finne penger til å støtte sine grønne planer. Statlige ressurser er fortsatt knappe etter hvert som økonomien kommer seg etter en Covid-19-indusert nedgang.

Jeepneyer i Manila, Filippinene. Foto: gloverbh222 fra Pixabay

Regjeringen tilbyr for tiden et tilskudd på 160 000 pesos per jeepney, og har ikke satt av midler spesifikt til jeepney-moderniseringsprogrammet i årets budsjett. I fjor bevilget den 1,8 milliarder pesos til subsidier og sosiale sikkerhetsprogrammer for sjåfører – en brøkdel av de 64,2 milliarder pesos som landtransportbyrået anslår er nødvendig for å øke tilskuddet per jeepney til 360 000 pesos.

– Dette er tortur for sjåførene, sa Modesto Floranda, som leder Piston, en av transportgruppene som organiserte en streik mot jeepney-moderniseringspolitikken denne måneden. Rundt 900 000 sjåfører kan miste jobben hvis regjeringen fjerner gamle jeepneyer fra veiene, advarte han.

– Regjeringen etterlot oss til oss selv for å gjennomføre dette programmet, mener han.

Regjeringens endelige mål er å få sjåførene over på utslippsfrie elbiler, men Filippinene mangler fortsatt tilstrekkelig ladeinfrastruktur.

Det er nå mer vanlig at de som har råd, kjøper minibusser med «Euro-4-kompatible» dieselmotorer, som har katalysatorer som er mer effektive til å filtrere ut forurensende stoffer som svovel og karbonmonoksid.

De som har tatt steget, skryter av fordelene for helse og inntekt. Elisio Estoque, som kjører en fast rute mellom hovedstaden og den nærliggende Rizal-provinsen, sier han tjener mer etter å ha byttet til en Euro 4-kompatibel minibuss på grunn av større kapasiteten. Kjøretøyet tilhører et kooperativ, som betaler Estoque en fast dagslønn på 750 peso og tar resten av inntektene hans.

– Jeg får kjøre et kjøretøy med klimaanlegg i denne varmen, og jeg blir ikke utsatt for røyk ute, sier 44-åringen.

Helen Viloria, som leder et kooperativ i hovedstaden, sa at gruppen hennes må ta opp lån fra en statlig bank for å finansiere flåten på 52 jeeper. Regjeringen bør også gi sjåførene mer subsidier, sa hun.

– Sjåførene vil ikke være i stand til å gjøre dette alene.

Intervju med en filippinsk muslim

Marcos-administrasjonen bør også vurdere å pilotteste programmet med lokale myndigheter som er mer forberedt, sa Reycel Hyacenth Bendana fra Move As One Coalition, en sivilsamfunnsgruppe som arbeider for tryggere transport.

Marcos har sagt at regjeringen vil gjennomgå programmet fram til desember, og sørge for at transportarbeidere ikke får en ekstra byrde.

– Vi må sørge for at ingen mister levebrødet sitt fordi han eller hun ikke har råd til et kjøretøy, sa han.

Selv om regjeringen har gode intensjoner, er det «ikke akseptabelt» å legge kostnadene på sjåfører og operatører fra de fattige og lavere middelklassene, sa Dr. Antonio La Vina, assisterende direktør for klimapolitikk ved forskningsgruppen Manila Observatory.

Han foreslo at myndighetene prøver å få finansiering fra industrilandene for å fremme programmet.

– Vi kan ikke få til en god overgang til en grønn økonomi hvis vi ikke gjør det på en rettferdig måte, sa han.
Kjøp Paul Grøtvedts bok her!

 

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

 

Kjøp «Mesteren og Margarita» her!

 

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet»!  Du kan også kjøpe den som e-bok.

 

Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir» her!  Du kan også kjøpe den som e-bok e-bok.

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok eller som e-bok!

 

Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson som papirbok her og som ebok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.