Kunstutdanningen ved Statens kunstakademi i Oslo har helt siden opprettelsen i 1909 og frem til 1990-tallet lagt vekt på aktstudier etter levende modell. Maleristudentene har tegnet og malt de sittende, liggende eller stående modellene. Det samme har studentene i skulpturklassen gjort. Aktstudiene har vært grunnleggende for å tilegne seg den menneskelige anatomien, men også for å forstå formproblemer på alle plan. Heri inkludert de maleriske og tegneriske utfordringer som oppstår når et maleri eller en skulptur skal skapes.
I min tid på Kunstakademiet, fra 1969 til 1974, var aktstudiene det sentrale. Vi hadde forskjellige modeller, som varierte i alder, omfang og utstråling. En av dem gjorde inntrykk på de fleste studentene, nemlig den italienskfødte Maurice Budini, som i flere tiår sto modell for stadig nye kunststudenter. Maurice var ikke som oss vanlige mannfolk. Han var først og fremst en vital italiener med sosial aura og mye livsglede som smittet over på oss studenter og inspirerte til innsats.
I årenes løp ble det ikke bare aktstudier av Maurice, mange kunstnere har også laget portretter av ham, både som maleri og skulptur. På en måte var Maurice et slags kulturelt sentrum blant hovedstadens kunstnere. Du kunne finne ham i en krets på Kunstnernes Hus, på Krølle, eller i et livlig lag på Lorry, alltid gestikulerende og jovial. Her finnes det også en egen bås som er tilegnet ham. At han ofte ble portrettert er høyst forståelig, og mange av disse er nå vist i Bærum Kunstforening i Sandvika. Noen av dem er i helfigur, andre er mindre portretter, enten i maleri eller i skulptur. I det hele tatt er det blitt en frodig mønstring som ikke bare skildrer modellen Maurice, men også hans individuelle særpreg.
Mønstringen forteller oss også noe annet, nemlig de ulike måtene den enkelte kunstner har formgitt og tolket mennesket Maurice Budini på. I det perspektiv er det interessant å se den kunsthistoriske kompleksiteten ved Kunstakademiets undervisning i aktstudier. De levende modellene gir studentene både anatomisk kunnskap og personlige vinklinger i selve formgivningen. På kunstens område har dette vært et nødvendig utgangspunkt for å kunne videreutvikle sine evner og studieerfaringer til skapende innsats.
Slik har kunstutdanningen foregått i over 500 år, selvsagt med viktige faglige supplementer som har utdypet den kunstneriske dybden i visse epoker. I dag finnes det ikke et slikt undervisningsopplegg ved våre kunstakademier. Studentene har ikke behov for modellstudier, de skal bli forskere med akademiske grader. Her er det ingen plass for en Maurice Budini. Han forsvant ut av kunstens historie da kunstakademiene ble forvandlet til utklekkingsanstalter for kvasifilosofiske teoretikere.
En stor takk til Maurice Budini og Bærum Kunstforening for å ha synliggjort den siste kreative fasen i den norske kunstutdanningens historie.
Bærum Kunstforening:
«Maurice», malerier og skulptur
Varer fra 4. til 26. februar 2023.