Ukrainske oppfordringer til boikott av russisk kultur og artister fra Russland, ikke minst fra den ukrainske kulturminister Oleksandr Tkatsjenko, er blitt møtt med vekslende forståelse i Vesten etter Russlands invasjon av Ukraina.
Forskjellen illustreres spesielt av verdens to mest berømte operahus, Metropolitan i New York og La Scala i Milano. For mens Metropolitan har sparket den berømte russiske sopranen Anna Netrebko, innledet La Scala neste sesong sist onsdag med operaen «Boris Godunov» av den russiske komponisten Modest Mussorgskij.
Premierene den 7. desember, som er helligdag i Milano til minne om byens skytshelgen Ambrosius, er årets største sosiale begivenhet i den norditalienske metropolen, og hvert år er «alle» som teller i byen til stede i operahuset den kvelden.
Sist onsdag var ikke noe unntak, og i teatrets flotteste losje befant seg også Italias president Sergio Mattarella, statsminister Giorgia Meloni, kulturminister Gennaro Sangiuliano, senatspresident Ignazio La Russa og EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen.
Før forestillingen protesterte ukrainske demonstranter mot oppføringen av en russisk opera, men i en kommentar til det italienske nyhetsbyrået ANSA avviste Meloni protesten.
– Vi har ikke noe imot det russiske folket med sin historie, men vi har noe imot det politiske valget som består i å invadere Ukraina, og jeg synes det er viktig å skille de to tingene fra hverandre, sa statsministeren.
Mattarella ordla seg i lignende vendinger. – Den russiske kulturen er en del av Europas kultur, og det er ikke noe man kan kansellere, sa den italienske presidenten, som la til at ansvaret for krigen må tillegges regjeringen og ikke folket eller dets kultur.
Også Ursula von der Leyen så ut til å ha latt seg henrive av premieren, og gjorde ikke skam på vertskapet ved å polemisere. Russiske komponister som Mussorgskij og Tsjaikovskij er fantastiske, slik de russiske forfatterne Tolstoj og Dostojevskij er det, kommenterte kommisjonspresidenten, som la til: «Vi må ikke tillate at Putin ødelegger dette fantastiske landet.»
Kritikken mot oppføringen av «Boris Godunov» er av noen blitt avvist med at forestillingen like gjerne kan tolkes som et statement mot Putin, all den tid operaen handler om en tsar som dør idet han angrer bittert over ugjerningene han har begått.