De aller fleste bildene på utstillingen «How Shameful» ble revet bort. Nå retter kunstnerne en stor takk til Blitz, som sørget for at utstillingen fikk stor oppmerksomhet.
Document har tidligere omtalt saken, som føyer seg inn i rekken av konflikter i kunstmiljøet den siste tiden.
Da kunstutstillingen «How Shameful» skulle åpnes på Galleri Kladden, reagerte Blitz-miljøet mot det de kalte «rasist kunstnera», og truet med at «I dette nabolage vræke vi rasista».
Blitz inviterer til demonstrasjon mot «rasistisk» kunstutstilling
Men kunstutstillingen ble gjennomført, og kjøpere sto i kø for å sikre seg verkene til Iris April Andresen, Magnus Vanebo, Andrea Veiden og Vebjørn Pedersen.
De fire kunstnerne har opplevd et år med hets fra kunstmiljøet, og trengte altså politibeskyttelse 17. juli under åpningen av utstillingen på Galleri Kladden.
– Man smykker seg med ord som at man «kjemper for mangfold, toleranse og rettferdighet», så er de ikke villige til å unne meningsmotstanderne noen ting av det de sier de er for, sier kunststudent Magnus Vanebo til Nettavisen.
Han er blant de få studentene som har snakket imot de såkalte antirasistene ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO).
– I dag er det nok å si dem imot for å bli stemplet som rasist, sier kollega Vebjørn Pedersen.
De fire kunstnerne er ikke rasister slik vanlige folk oppfatter begrepet. De er bare uenige i at pensumet på Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) skal endres.
Disse fire var blant de fem som protesterte mot røkla under bråket på KHiO, da 136 studenter undertegnet et brev til ledelsen med krav om obligatorisk undervisning i kritisk raseteori, interseksjonell feminisme, queer-teori, antikapitalisme og postkoloniale teorier.
I oppropet fra seks antirasistiske studenter fra KHiO kunne man blant annet lese:
«Hvithet er en posisjon som alle kan ha, uansett farge. Det verste av dette er når det er innebygd i strukturen til stat og institusjoner (…) Hvithet i alle disse tilfellene, til tross for sin innsats for å hjelpe, opprettholder makten for enhver pris og for evig er privilegiet for noen mennesker fremfor andre.»
Alle kan ha «hvithet» uansett farge, altså. Dette er metoden den «antirasistiske» woke-mafiaen sørger for at de kan utestenge svarte, konservative stemmer. Som Joe Biden sa det:
– Hvis du har problemer med å finne ut om du støtter meg eller Trump, er du ikke svart.
Ledelsen og nå avgåtte rektor Måns Wrange bøyde seg for kravene. Wrange uttalte til Aftenposten:
– Hele det norske samfunnet er gjennomsyret av strukturell rasisme, så KHiO, som de fleste andre institusjoner i kunst- og kulturverdenen, er det også
I en kronikk i Morgenbladet skrev de fire kunststudentene:
På KHiO erstattes nå kunstfag og kunnskap med politisk aktivisme. Nye krav og forslag fra rektor, ledelse, ansatte og en mindre gruppe studenter ved KHiO truer med å sette utdanningen ytterligere i fare.
Vi mener at identitetspolitikk svekker faglig integritet og begrenser akademisk frihet.
Tittelen på utstillingen er hentet fra en av de kritiske kommentarene de har fått. Akkurat «How Shameful» kom fra en professor ved KHiO. Nå jubler de over nesten utsolgt utstilling.
– Det gikk over all forventning. Vi hadde både godt besøk og godt salg, det er så godt som utsolgt. Det er veldig stas og uventet, sier Iris April til Subjekt.
– Vi må nok takke Blitz for å ha bidratt til økt oppmerksomhet.
Document kontaktet Vebjørn Pedersen for en kommentar. Også han var fornøyd med den store oppmerksomheten utstillingen hadde fått.
– Svertekampanjen og varselet om motdemonstrasjon fra Blitz førte jo definitivt til å skape en del blest rundt utstillinga som vi ellers kanskje hadde vært foruten. Det er ikke sikkert at utstillingen hadde vært så godt besøkt som den var hvis det ikke hadde vært for det.
– Hva er planene videre?
– Hva de andre planlegger framover vet jeg ikke. Jeg for min del ser fram til å nyte resten av sommeren min og så komme tilbake på skolen i august og påbegynne mitt arbeid mot «Not Today, Satan!»
De fire kunstnerne angrer ikke på at de tok debatten, som skjøt fart som en del av Black Lives Matter-bevegelsen etter politidrapet på George Floyd. De mener det harde konfliktnivået viser at debatt er nødvendig.
Les også: Galleri utestenger norsk kunstner på grunn av «dårlig menneskesyn»
Smørsyra – Blitzavisa
Subjekt (bak mur)
Nettavisen