Kategori: Kunstbilde

Anna Ancher vender hjem fra Marken (1902).

Michael Peter Ancher (1849–1927). Olje på lerret, 98,3 x 187,1 cm, Skagens Museum. Her har kunstneren portrettert sin malerkollega og ektefelle Anna Kirstine Ancher f. Brøndum (1859-1935) på vei hjem etter å ha plukket et fange markblomster. Begge to var sentrale skikkelser blant gruppen som er kjent som Skagensmalerne. Skagen Museum har en egen side […]

Les mer»

Sorg (1902).

Anna Ancher (1859–1935). Olje på lerret, 86,5 x 73,8 cm, Skagens Museum. Det er antatt at Anna Ancher har brukt seg selv (til venstre) og sin mor Ane Hedvig Brøndum f.Møller (1826-1916) som modeller for dette bildet. I katolsk tradisjon er 2. november Commemoratio omnium fidelium defunctorum, Minne om alle henfarne troende. Man setter blomster […]

Les mer»

Et Missionsmøde (1903).

Anna Ancher (1859–1935). Olje på lerret, 100,5 x 145 cm, Skagens Museum. Slike friluftsmøter i regi av Indre Mission var, på den tid bildet ble malt, ganske vanlig på vestkysten av Jylland. Anna Ancher har ikke sagt noe om sitt personlige forhold til religion, men som den eneste av Skagensmalerne malte hun flere motiver med […]

Les mer»

Rhododendron og gullregn i en grønn vase (1914).

Anna Ancher (1859–1935). Olje på lerret, 60 x 54 cm, privateie. Anna Ancher, født Brøndum, var født på Skagen der hennes foreldre drev et hotell som snart ble et samlingssted for skandinaviske malere. Hun var selv, i likhet med sin mor kunstinteressert, og familien hadde ikke noe imot at hun utdannet seg som maler. Som […]

Les mer»

Thorvald Boecks bibliotek (1902).

Harriet Backer (1845-1932). Olje på lerret, 95,4 x 89,5 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Thorvald Boeck (1835-1901) var en norsk jurist, embedsmann og bibliofil, som hadde sin tids største private bibliotek i Norge. Harriet Backer malte dette bildet fra Boecks bolig i Professor Dahls gate 29 Kristiania, året etter Boecks bortgang. Mesteparten av biblioteket er i trygg […]

Les mer»

Apostlarna Petrus och Paulus (ikke datert).

El Greco (1541–1614). Olje på lerret, 124 x 93,5 cm, Nationalmuseum, Stockholm. Dominikos Theotokopoulos, kalt El Greco. ble født på Kreta som den gang lå under veneziansk herredømme. Han fikk innledningsvis utdannelse som ikonmaler i den byzantinske stil. I 1577 finner vi ham i Venezia, der han ble kjent med blant annet Tizians verker. I […]

Les mer»

Pogromene i Lwów, sommeren 1941.

Sølvgelatinkopi, fotograf og samling ikke oppgitt. Som en følge av Molotov-Ribbentrop-pakten ble de østre delene av Polen innlemmet i Sovjetunionen i september 1939. Men den 22. juni 1941 startet Operation Barbarossa, og hadde innledningsvis store fremganger. Lwów ble inntatt allerede den 30. juni. Det ble oppdaget at NKVD hadde myrdet fanger de ikke rakk å […]

Les mer»

Friheten inviterer kunstnere til de uavhengiges utstilling (1905-06).

Henri Rousseau (1844–1910). Olje på lerret, 175 x 118 cm, Nasjonalmuséet for moderne kunst, Tokio. Fransk titel: La Liberté invitant les artistes à prendre part à la 22e exposition des artistes indépendants – (Friheten inviterer kunstnere til å delta i de uavhengige kunstneres 22. utstilling). Société des Artistes Indépendants ble opprettet i 1884, og arrangerte […]

Les mer»

Musen inspirerer dikteren (1909).

Henri Rousseau (1844–1910). Olje på lerret, 131 x 97 cm, Pusjkin-muséet, Moskva. Fransk titel: La muse inspirant le poète. De avbildede er dikteren og kunstkritikeren Guillaume Apollinaire (1880-1918) og hans nære venninne malerinnen Marie Laurencin (1883-1956). I egenskap av kunstkritiker var Apollinaire en av de ivrigste forsvarere av både Rousseau og Pablo Picasso (1881-1973). VI […]

Les mer»

Sovende rom-kvinne og løve (1897).

Henri Rousseau (1844-1910). Olje på lerret, 129,5 x 200,7 cm, Museum of Modern Art, New York. Fransk titel: La bohémienne endormie. Henri Rousseau omtales oftest som naivist. Han hadde ingen formell kunstutdannelse, og malte etter sin egen fantasi så godt han kunne. Dette kan knapt kalles noen realistisk situasjon, ingen ved sine fulle fem ville […]

Les mer»