Kategori: Kunstbilde

Akerselven ved Nedre Foss (1882)

Edvard Munch (1863–1944). Olje på papp, 38,5 x 60,5 cm, privateie. Den unge Edvard Munch fant de fleste av sine motiver i sitt umiddelbare nærmiljø. I store deler av sin barndom og ungdom var han bosatt på Grünerløkken i Christiania, blant annet  på flere adresser i Fossveien. Der hadde man en god utsikt over Akerselven […]

Les mer»

Fra Maridalen (1881).

Edvard Munch (1863–1944). Olje på papp, 22 x 27,5 cm, Munch-muséet, Oslo. I november 1880 kom den unge Edvard Munch inn på Den Kongelige Tegneskole i Christiania, og på våren neste år kom han inn på linjen for frihåndstegning. Senere ble det modellklassen der hans lærer var billedhuggeren Julius Middelthun (1820-1886), så bildet er sannsynligvis […]

Les mer»

Ved Maridalsvannet (1881).

Edvard Munch (1863–1944). Olje på papp, 37 x 51 cm, Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid. Det er en viss usikkerhet om hvor vidt motivet er funnet i Maridalen, men det finnes flere bilder som klart er fra Maridalen signert av den unge Edvard. Bildet gikk under hammeren hos Christie’s i London den 8.oktober 1998, prisantydningen var GBP […]

Les mer»

Det syke barn (1894-95).

Edvard Munch (1863-1944). Koldnålsradering og blyant, 51 x 34 cm (arket), privateie. Dette trykket ble solgt for NOK halvannen millioner (som var utropsprisen) hos Grev Wedels Plass Auksjoner i Oslo den 16. desember i år. Under selve trykket er det påført en skisse med blyant. Vi finner et mer bearbeidet eksemplar i Nasjonalmuséet i Oslo, […]

Les mer»

Slindebirken (1845).

Hans Leganger Reusch (1800-1854). Olje på papp, 19 x 29 cm, KODE-muséene, Bergen. Hans Leganger Reusch fikk sin viktigste utdnnelse ved Kunstakademiet i København i perioden 1825–28, og var senere elev hos I.C.Dahl i Dresden fra august 1829 til april 1830. Fra 1834 var han lærer ved Det Nyttige Selskabs Tegneskole i Bergen. Slindebirken sto […]

Les mer»

Santa Maria degli Angeli (8. eller 9. århundre)

Et særegent kulturtrekk ved Italias sørøstlige hjørne er de tallrike grottekirkene (chiese rupestri) som ble gravd ut i den porøse berggrunnen i middelalderen, fremfor alt i Matera i Basilicata-regionen, der det finnes over 150 av dem. Men også i Puglia-regionen finnes de, blant annet i Mottola og Gravina. Og det er nettopp i Gravina at […]

Les mer»

Interiør fra synagogen i Holleschau/Holešov (1895-97).

Isidor Kaufmann (1853–1921). Olje på tre, 39,7 x 31 cm, privateie. Šachova synagoga i Holešov er Tsjekkias fjerde eldste, og er bygget en gang på 1560-tallet. Interiøret ble omarbeidet på 1770-tallet, etter mønster av synagoger i Polen. Synagogen fikk stå i fred i årene 1938-45, og er bevart som et kulturelt minnesmerke, men det er […]

Les mer»

Jomfru Marias fødsel (1303-05).

Giotto di Bondone (1266–1337). Freske, 200 x 185 cm, Scrovegni-kapellet, Padova. Motivet er hentet fra Jacobs proto-evangelium, som ligger i engelsk oversettelse her. And on the following day he brought his offerings, saying in himself: If the Lord God has been rendered gracious to me, the plate on the priest’s forehead will make it manifest […]

Les mer»

Anna og Joachim møtes ved Den gylne port (1303-06).

Giotto di Bondone (1266–1337). Freske, 200 x 185 cm, Scrovegni-kapellet, Padova. I Jacobs protoevangelium, som anslagsvis er datert til 140-170 leser vi at da Joachim ble nektet adgang til Templet, dro han ut til buskapen som beitet utenfor Jerusalem. Men i en drøm ble han varslet om at Anna var gravid, og fortet seg tilbake. […]

Les mer»

Den hellige Lucia av Siracusa (1535-40).

Benvenuto Tisi da Garofalo (1481–1559). Olje på tre, 63 x 44 cm, De capitolinske muséer, Roma. I følge legendene var den hellige Lucia (c.286-c.304) en kristen jomfru fra Siracusa på Sicilia, som led martyrdøden under keiser Diocletians forfølgelser. Hennes festdag, som også er hennes dødsdag er den 13. desember.

Les mer»