Kategori: Kunstbilde

Gatescene med figurer (1858-63).

Lars Hertervig (1830-1902). Blyant og akvarell på papir, 6 x 11 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Det lille formatet antyder at dette kan være hentet fra en skisseblokk. Det er bevart noen få av Hertervigs skissebøker. Motivene er for det meste landskap, og denne folkelivsskildringen er ikke helt typisk for kunstnerens arbeid i sin helhet. Påskriften nede […]

Les mer»

Kystparti (1855).

Lars Hertervig (1830-1902). Olje på tre, 22,5 x 31,5 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Bildet er av kunstneren klart datert til 1855, året før han lot seg innlegge ved Gaustad sykehus, hvor han ble til 1858. Han hadde fortsatt en viss tilgang til oljefarger. Men etter 1868 vet vi ikke så mye om ham, ut overe at […]

Les mer»

Skog (1853).

Lars Hertervig (1830-1902). Olje på lerret, 22,5 x 28,5 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Dateringen til 1853 antyder at bildet er malt i Norge, eller etter skisser gjort i Norge sommeren samme år, før hans siste opphold i Düsseldorf i 1854, da han reiste tilbake til Norge for godt, og ble innlagt på Gaustad sykehus, der han […]

Les mer»

Fjordlandskap med båter foran bratt klippeøy (c.1856).

Lars Hertervig (1830-1902). Blyant og akvarell på papir, 34,3 x 53,6 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Denne tegningen er datert til omtrent 1856, samme år som Lars Hertervig frivillig lot seg innlegge på Gaustad sykehus. I de to årene han oppholdt seg der, skal han ikke ha laget noen bilder. Hertervigs senere arbeider er for det meste […]

Les mer»

Korsfestelsen (1598).

Jan Brueghel den eldre (1568–1625). Olje på kobberplate, 36,3 x 55,2 cm, Alte Pinakothek, München. I evangeliet etter Marcus 15, 22-41 (DNB 1930) leser vi: Og de førte ham til stedet Golgata, det er utlagt: Hodeskallestedet, og de gav ham vin med myrra i; men han tok den ikke. Og de korsfestet ham og delte […]

Les mer»

Nest siste stasjon (1945/1966).

Leo Haas (1901-1983). Akvatint og koldnål, 21,9 x 28.9 cm, United States Holocaust Memorial Museum, Washington DC. Tysk titel: Die Vorletzte Station, Auschwitz 1944. (Vi skal nok forstå det slik at døden var den siste stasjonen). Dette trykket, og flere andre ble utført i 1966 etter skisser gjort etter befrielsen i 1945, først og fremst […]

Les mer»

Portrett av Mina Moisejev (1882).

Ivan Nikolajevitsj Kramskoj (1837–1887). Olje på lerret, 56,5 x 45 cm, Det statlige russiske muséet, St.Petersburg. Som tidligere nevnt var Ivan Kramskoj spesielt kjent for sine portretter, med modeller fra alle samfunnslag. Det skal nevnes spesielt portretter av kunstnerkolleger, og av bønder som Mina Moisejev fra Sivjerskaja i nærheten av St.Petersburg. Moskva-filharmonikerne, under ledelse av […]

Les mer»

Blomsterbukett. Floks (1884).

Ivan Nikolajevitsj Kramskoj (1837–1887). Olje på lerret, 64 x 56,2 cm, Tretjakov-galleriet, Moskva. Russisk titel: Букет цветов. Флоксы – Bukjet tsvjetov, Floksy. Floks er en planteslekt som finnes i vill tilstand både i Nord-Amerika, det østlige Russland og ikke minst i Sibir, der svært mange av våre gammeldagse hageplanter har sin opprinnelse. Den er en […]

Les mer»

Jan van Huysums Blomsterstykke (tidlig 1700-tall).

Jan van Huysum (1682–1749). Olje på tre, 79 x 60,5 cm, Statens Museum for Kunst, København. Dikteren Henrik Wergeland (1808-1845) har berettet at han så dette bildet hos Stiftamtmand Thygeson på Nordre Skøien Hovedgaard, og dette inspirerte ham til diktet Jan van Huysums Blomsterstykke (1840) som kan leses i sin helhet her. Det finnes også […]

Les mer»

Blomster i en tre-butt (1606-07).

Jan Brueghel den eldre (1568–1625). Olje på tre, 98 x 73 cm, Kunsthistorisches Museum, Wien. Dette blomstermotivet, hvor vi kan dra kjensel på både akeleie, iris, liljer, tulipaner og peoner (?) og dessuten en øyenstikker, er et meget godt eksempel på denne kunstnerens håndlag med botanikken. Blomsterstykker ble etter hvert populære, og et slikt maleri […]

Les mer»