Kategori: Kunstbilde

Nattverden (1654).

Gerbrand van den Eeckhout (1621–1674). Olje på lerret, 100 x 142 cm, Rijksmuseum, Amsterdam. Gerbrand van den Eeckhout var elev av Rembrandt (1606-1669). Nattverden er først omtalt i apostelen Paulus’ første brev til korintierne, 11, 23-26 (DNB 1930), og dessuten i alle de tre synoptiske evangelier. For jeg har mottatt fra Herren dette som jeg […]

Les mer»

Enkens skjerver (1794).

Kobberstikk fra The Macklin Bible (1794), utført av Jean Marie Delattre (1745-1840) etter et oljemaleri av William Artaud (1763-1823). Denne korte perikopen avrunder det 12. kapitel av evangeliet etter Marcus, vers 41-44 (DNB 1930): Og han satte sig rett imot tempelkisten og så på hvorledes folket la penger i kisten; og mange rike la meget. […]

Les mer»

Skattens mynt (midten av 1600-tallet?)

Bernardo Strozzi (1581-1644) ?. Olje på lerret, 146 x 221 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Det er en viss tvil om hvor vidt bildet delvis, eller i sin helhet kan tilskrives Bernardo Strozzi. Beretningen om Skattens mynt inngår i en større sammenheng, som ser ut til å være modellert etter Haggadah for Seder, der en viktig del […]

Les mer»

Rensningen av Templet (1886-94).

James Tissot (1836–1902). Dekkfarger over blyant på papir, 18,6 x 29,4 cm, Brooklyn Museum. Fransk titel: Les vendeurs chassés du Temple. Rensningen av Templet er omtalt i alle de fire kanoniske evangelier, her etter Marcus 11, 12-23 (DNB 1930). Og den næste dag, da de gikk ut fra Betania, blev han hungrig. Og da han […]

Les mer»

Jesu inntog i Jerusalem (1617).

Antoon van Dyck (1599–1641). Olje på lerret, 150,3 x 229,2 cm, Indianapolis Museum of Art. Jesu inntog i Jerusalem er beskrevet i alle de fire kanoniske evangelier, her etter Marcus 11, 1-10 (DNB 1930): Og da de kom nær til Jerusalem, til Betfage og Betania ved Oljeberget, sendte han to av sine disipler avsted og […]

Les mer»

Immigranter fra Aden i Haifa (1943)

Zoltan Kluger (1896–1977). Sølvgelatinkopi i National Photo Collection of Israel, Jerusalem. Zoltan Kluger var en viktig dokumentarfotograf i det britiske mandatet Palestina fra 1933 , inntil han i 1958 slo seg ned i USA. Aden var en britisk kron-koloni fra 1937 til 1963, og før den tid var store deler av Yemen et britisk protektorat […]

Les mer»

Kunstneren og hans famile (1903).

Franz von Lenbach (1836–1904). Olje på papp, 96,5 x 122 cm, Lenbachhaus, München. De avbildede personer er fra venstre kunstneren selv, datteren Marion, hans annen ektefelle Charlotte (Lolo), f. von Hornstein, og datteren Gabriele. Tysk titel: Selbstbildnis mit Frau und Töchtern. Bildet er sannsynligvis malt etter forelegg av kunstnerens eget fotografi fra 1903, tatt med […]

Les mer»

Portrettstudie (ikke datert).

Franz von Lenbach (1836-1904). Olje på papp, 31 x 24 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Franz von Lenbach er også -såvidt – representert i vårt Nasjonalmuseum i Oslo. Hvem som er portrettert er ikke fastslått, men det kan kanskje være et selvportrett i renessansekostyme. Vi finner også noen av Franz von Lenbachs verker i Statens Museum for […]

Les mer»

Portrett av Bjørnstjerne Bjørnson (1897).

Franz von Lenbach (1836–1904). Olje på lerret, 124 x 103 cm, Lenbachhaus Städtische Galerie, München. Bjørnstjerne Bjørnson (1832-1910) var en av Norges best kjente forfattere i siste halvdel av 1800-tallet. I 1903 ble han tildelt Nobels litteraturpris. Ett av Bjørnsons best kjente dikt er Jeg vælger mig April!, utgitt i 1869. Jeg vælger mig April! […]

Les mer»

Titus-buen i Roma (1860).

Franz von Lenbach (1836–1904). Olje på lerret, 179 x 130 cm, Det ungarske nasjonalgalleriet, Budapest. Titusbuen (italiensk Arco di Tito) i Roma ligger på Via sacra, mellom Colosseum og Forum romanum. Den er reist til ære for keiser Titus, som regjerte fra 79 til 81 evt. Ettersom innskriftene omtaler Titus som divus – guddommelig, er […]

Les mer»