Zoltan Kluger (1896–1977). Sølvgelatinkopi i Younes and Soraya Nazarian Library, University of Haifa. Zoltan Kluger var veteran fra det østerrikske flyvåpen i første verdenskrig, der han virket som flyfotograf. Mot slutten av 1920-tallet var han aktiv som pressefotograf i Berlin. Fra og med 1933 var ikke Tyskland noe blivende sted for jøder, og Zoltan Kluger […]
Les mer»Gerhard Munthe (1849–1929). Olje på lerret, 157,5 x 126,4 cm, Statens Museum for Kunst, København. Det er i bunn og grunn ganske utrolig at en kunstner som behersket det realistiske til nær fullkommenhet, også var en av våre mest fabulerende og stiliserende utøvere.
Les mer»Gerhard Munthe (1849–1929). Olje på lerret, 156 x 126,5 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Så vidt jeg har forstått, ligger Ulvin-gårdene i sørenden av Mjøsa, i nærheten av Minnesund.
Les mer»Gerhard Munthe (1849–1929). Olje på lerret, 39 x 64 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. I ettertiden er nok Gerhard Munthe best kjent for sine illustrasjoner til Snorre – og for sine dekorative felt, ofte tenkt som forelegg for billedvev. Svært forenklet sagt kan det antydes at Gerhard Munthe forholdt seg til to ganske forskjellige stilarter, en sterkt […]
Les mer»Henrik Ibsen (1828–1906). Blyant og vannfarger på papir, 14,5 x 22,5 cm, privateie. Henrik Ibsen var en ganske dyktig amatørmaler, selv om han aldri gjorde det til noen hovedsak. Han bare malte når han følte for det. Noen av Ibsens malerier kan sees her.
Les mer»Daniel Georg Nyblin (1826-1910). Albuminkopi i Nasjonalbiblioteket. Som det heter seg i Bjørnstjerne Bjørnsons dikt Gamle Heltberg, da han og Ibsen m.fl. var elever ved Heltbergs Studentfabrik i Christiania. Anspænt og mager, med Farve som Gibsen, bag et kul-sort, umådeligt Skæg Henrik Ibsen. Det skulle etter hvert bli mange fotografer som portretterte Henrik Ibsen (1828-1906), […]
Les mer»Geertgen tot Sint Jans (c.1460–c.1488). Oljefarger på eiketre, 175 x 139 cm, Kunsthistorisches Museum, Wien. Dette bildet var en gang en del av det tidligere høyalteret i Johanniterkirken i Haarlem. Denne altertavlen ble ødelagt i 1573. Restene ble samlet i Utrecht, og havnet senere i Kunsthistorisches Museum i Wien. Det ser ut som om det […]
Les mer»Erik Werenskiold (1855–1938). Olje på lerret, 121.8 x 72 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Det er bevart en del portretter av Henrik Ibsen, spesielt fotografiske. Og i to av Ibsens skuespill spiller fotografi en sentral rolle, i Vildanden, der hovedpersonene Hjalmar og Gina driver et fotografisk atelier, nøyaktig beskrevet av Ibsen – og så i Peer Gynt, […]
Les mer»Erik Werenskiold (1855–1938). Olje på lerret, 102,5 x 150,5 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Dette er nok ett av Werenskiolds best kjente bilder. Han slet med det i tre år før han endelig betraktet det som ferdig. Kunstneren fant motivet i Vågå, men de gjengitte personer sies å være kledd i Telemark-stil. Johannes Brahms (1833-1897): Begräbnisgesang op.13 […]
Les mer»Erik Werenskiold (1855–1938). Olje på lerret, 73,5 x 58 cm, Nasjonalmuseét, Oslo. Så vidt jeg har klart å finne ut, ligger Pipping i nærheten av München i Bayern, og det fortelles at her fikk Erik Werenskiold noen viktige impulser i 1879. Vi kan nok ta det for gitt at Erik Werenskiold nok er bedre kjent […]
Les mer»