Eilif Peterssen (1852–1928). Olje på lerret, 200 x 251 cm, Nationalmuseum, Stockholm. Nocturne betyr rett og slett natt-stykke, spesielt innen musikk. Særlig kjent er Frédéric Chopins (1810-1849) nocturner, og vi skal høre Valentina Lisitsa spille Nocturne op 48 nr 1 i c-moll fra 1841. I Nasjonalmuséet i Oslo finner vi en omtrent samtidig variant av […]
Les mer»Foto: Avishai Teicher. Minnesmerket ble opprettet den 19. august 1953 etter tegninger av arkitekten Moshe Safdie. Det ble finansiert med generøs støtte fra Abe og Edita Spiegel. Deres sønn Uziel ble myrdet i Auschwitz bare to og et halvt år gammel. Fra Georg Johannessens (1931-2005) Prolog til en utstilling (først publisert i Veien frem, 1962). […]
Les mer»Hans Gude (1825–1903). Olje på lerret, 34 x 52 cm, Lillehammer Kunstmuseum. Marinemaleren Hans Gude står noe i skyggen av landskapsmaleren, men det er ingen tvil om hans dyktighet også på dette området. Her er det både dramatikk, stofflighet og et godt eksempel på hvorfor Hans Gude fikk den uoffisielle titel Luftdoktor – hans mesterskap […]
Les mer»Hans Gude (1825-1903). Olje på lerret, 71 x 100 cm, Lillehammer Kunstmuseum. Hans Gude er som tidligere nevnt best kjent for sine landskapsmalerier, men han eksellerte også som marinemaler.
Les mer»Hans Gude (1825–1903). Olje på lerret montert på plate, 26 x 40,5 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Hans Gude er best kjent som landskapsmaler, men han kunne også male endre motiver. Denne fiskeren så han ved Ostseebad Göhren på Rügen, en øy vest i Østersjøen, der også Caspar David Friedrich (1774-1840) var aktiv.
Les mer»Hans Gude (1825-1903). Olje på lerret, 127,5 x 189 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Dessverre later det til å være en klar tendens i Nasjonalmuséets utstillingspolitikk å ikke vise bilder fra den nasjonalromantiske perioden på slutten av 1800-tallet. Dette er ett av de bildene jeg la spesielt merke til da jeg begynte å gå i det daværende […]
Les mer»Hans Gude (1825–1903). Olje på lerret, 79 x 106 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Hans Gude regnes som den viktigste norske landskapsmaler etter Johan Christian Clausen Dahl ((1788-1857). I forbindelse med dagens bilde er det fristende å sitere det følgende fra lokalhistoriewiki.no: I Düsseldorf arbeida malerne sammen i store saler, noe som gjorde samarbeid naturlig. Gude fikk […]
Les mer»Gerhard Munthe (1849–1929). Blyant, fargekritt og gouache på papir, 39 x 39 cm, Statens Museum for Kunst, København. Her er kunstneren klart i sin fabulerende eller like gjerne dekorative modus, så vidt jeg har forstått bare 15 år gammel. Gjennom hele sitt aktive kunstnerliv holdt Gerhard Munthe det fabulerende klart adskilt fra det realistiske.
Les mer»Veit Stoß/Wit Stwosz (1445/50–1533) var en av de mest markante europeiske billedhuggere på 14-1500-tallet, og hans mesterstykke er nok altertavlen i Maria-katedralen i Kraków/Krakau. Vi finner flere utmerkede artikler om denne altertavlen på nettet. De fleste har ikke alt for store vanskeligheter med å forstå engelsk, men den tysk-språklige er som ventelig grundigere. Denne artikkelen […]
Les mer»Zoltan Kluger (1896–1977). Sølvgelatinkopi i Younes and Soraya Nazarian Library, University of Haifa. Zoltan Kluger var veteran fra det østerrikske flyvåpen i første verdenskrig, der han virket som flyfotograf. Mot slutten av 1920-tallet var han aktiv som pressefotograf i Berlin. Fra og med 1933 var ikke Tyskland noe blivende sted for jøder, og Zoltan Kluger […]
Les mer»