Adolph Tidemand (1814–1876). Olje på lerret, 24,5 x 32 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Ganske ofte kan vi finne hester i Adolph Tidemands motiver. Svært mye av transporten den gang forutsatte en betydelig hestehjelp. men portretter av individuelle hester er relativt sjelden. Her har kunstneren tatt for seg hva som åpenbart er en fjording, representant for vår […]
Les mer»Adolph Tidemand (1814-1876). Svartkritt på papir, 54,6 x 48,5 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Romanifolk, også kjent under mer eller mindre nedsettende betegnelser som reisende, tatere eller fanter har vært kjent i Skandinavia siden 1500-tallet. Språklig sett antar man at de har en indisk opprinnelse. Norsk misjon blant hjemløse var i virksomhet fra 1897 til 1987 – […]
Les mer»Adolph Tidemand (1814-1876). Olje på lerret. 99 x 131,50 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Motiver fra folkelivet sto sentralt for våre nasjonalromantikere, og Adolph Tidemand var intet unntak, Her har han skildret en begravelse, eller som det ble kalt her til lands, et grav-øl.
Les mer»Adolph Tidemand (1814-1876). Olje på lerret, 31 x 27 cm, privateie. Adolph Tidemand er i våre dager best erindret som nasjonalromantiker og folkelivsskildrer. Bildet ble sist observert hos Grev Wedels Plass Auksjoner i Oslo den 19. november 2003, der tilslaget falt ved NOK 410 000, betydelig lavere enn prisantydningen på NOK 5-700 000.
Les mer»Andrea Mantegna (1431–1506). Olje på lerret, 75 x 62 cm, Gemäldegalerie Alte Meister, Staatliche Kunstsammlungen Dresden. Johannes Døperen er nevnt i alle de kanoniske evangelier, men det er bare hos Lukas vi finner noe om hans familiebakgrunn, nærmere bestemt i Lukasevangeliets første kapitel. De avbildede personer er fra venstre Marias ektemann Josef, Maria med Jesusbarnet […]
Les mer»Ukjent fotograf, sølvgelatinkopi i Yad Vashem, Jerusalem. Bildet viser seks av de i alt syv søsknene Bernstein fra Ylakai i Litauen. Bildet er benyttet som illustrasjon for denne artikkelen på Yad Vashems nettsider. I 1941 ble ekteparet Eta og Jacob Bernstein og fire av deres syv barn myrdet i nærheten av Ylakiai. Mere om familien […]
Les mer»Eilif Peterssen (1852–1928). Olje på lerret, 145,5 x 92 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Portrettmodellen er malerinnen Andrea Gram (1853-1927). Året etter at bildet ble malt, giftet Eilif Peterssen seg med hennes eldre søster Inger Birgitte Cecilie Nicoline Bache Ravn Gram (1850–1882), som dessverre ikke fikk noe langt liv.
Les mer»Eilif Peterssen (1852-1928). Olje på tre, 67,5 x 53,5 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Andante betyr i musikkterminologi et ganske langsomt tempo, men ikke det aller langsomste. Som et eksempel kan vi bruke Tsjajkovskijs Andante cantabile fra hans strykekvartett nr 1 i D-dur op.11. Storgården Ask ligger like nord for Tyrifjorden på Ringerike. Den skulle bli noe […]
Les mer»Eilif Peterssen (1852-1928). Olje på lerret, 50 x 41 cm, privateie. Ut fra dateringen til 1924 skulle dette være ett av de siste bilder kunstneren rakk å fullføre. Han er ikke så godt kjent for blomstermotiver, men skal ha arbeidet med slikt i løpet av hele sitt aktive kunstnerliv. Bildet gikk under hammeren hos Grev […]
Les mer»Eilif Peterssen (1852-1928). Olje på lerret, 161 x 204 cm, privateie. Pantheon er en av de mest velbevarte romerske bygninger, og dette har trolig sammenheng med at den ble tatt i bruk som kirke i år 609 evt. Dagens tempel ble sannsynligvis påbegynt på keiser Trajans tid noen år før hans bortgang i år 117, […]
Les mer»