Kategori: Kunstbilde

Altartavlan i Öljehults kyrka (1884).

Bengt Nordenberg (1822-1902). Altertavlen i Öljehults kyrka, Blekinge. Foto: Bernt Fransson, Wikimedia Commons. Perikopen som her er illustrert, finner vi i evangeliet etter Lukas, 2, 41-51 (Kyrkobibeln av 1917). Nu plägade hans föräldrar årligen vid påskhögtiden begiva sig till Jerusalem. När han var tolv år gammal, gingo de också dit upp, såsom sed var vid […]

Les mer»

Etter jakten (1878).

Bengt Nordenberg (1822–1902). Olje på lerret, 106 x 80 cm, Eremitagen, St.Petersburg. Kronhjort finnes i mesteparten av Sverige, bortsett fra de aller nordligste områder. Men den er nå ganske tallrik i de sørvestligste delene, der Bengt Nordenberg som oftest fant sine motiver.

Les mer»

Solformørkelse (1851).

Bengt Nordenberg (1822-1902). Olje på lerret, 35,5 x 46 cm, Nationalmuseum. Stockholm. Som vi kan lese her, skjedde den avbildede totale solformørkelsen den 28. juli 1851.

Les mer»

Husandakt i Skämmingsmåla (c.1860).

Bengt Nordenberg (1822-1902). Blyant og akvarell, fra kunstnerens skissebok c.1860. Tina Christiansen spiller Oskar Lindbergs (1887-1955) arrangement av Gammal fäbodpsalm från Älvdalen på orgelet i Petrus Banden Kerk, Venray, Nederland. Svært mange av Bengt Nordenbergs motiver er hentet fra folkelig religiøs praksis. Det er mulig at hans arbeid som assistent for Adolph Tidemand, der han […]

Les mer»

Kyrkrodd, Dalarna (1854).

Bengt Nordenberg (1822–1902). Olje på lerret, 36 x 45,6 cm, privateie. Kyrkrodd lar seg omtrent gjengi med Ro-tur til kirken. Dessverre har ikke kunstneren angitt hvor motivet er hentet fra, ut over Dalarna. En mulig fortolkning av motivet kan være at det viser noen barn det ikke var plass til i den første transporten.

Les mer»

Altergang i en svensk landskirke (1856).

Bengt Nordenberg (1822–1902). Olje på lerret, 134,5 x 173,5, Nasjonalmuséet, Oslo. Bengt Nordenberg er best kjent for sine folkelivsbilder med motiver fra Dalarna, Blekinge og Skåne. Han hadde mesteparten av sin utdannelse fra akademiet i Düsseldorf, der blant andre Adolph Tidemand (1814-1876) var blant hans lærere. Han assisterte også Tidemand ved å forberede hans malerier, […]

Les mer»

Nigardsbréen (1844).

Johan Christian Clausen Dahl (1788–1857). Olje på lerret, 100 x 136 cm, Kunstmuséet i Bergen (KODE) En is-bre er i stadig, om enn svært langsom bevegelse, og i 1748 feide den bort gården Nigard, som breen har fått navn etter. Om dette kan vi lese her. Nigardsbreen er en arm av Jostedalsbreen, som fortsatt er […]

Les mer»

Haugianerne (1852).

Adolph Tidemand (1814–1876). Olje på lerret, 183 x 147 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Dette bildet har blitt både vist og omtalt flere ganger her på Document, men denne varianten, som nå visstnok oppbevares i Nasjonalmuséets magasiner, har vi ikke presentert som Dagens motiv. (Vi har tidligere vist den første versjonen av visstnok i alt fire). Den […]

Les mer»

Cheder, jødisk grunnskole, Lublin (1924).

Alter Kacyzne (1885-1941). Sølvgelatinkopi i YIVO-instituttet, New York. Alter Kacyzne var en av de sentrale jødiske skribenter (på jiddisch) og fotografer i Polen i begynnelsen av forrige århundre. I 1941 forsøkte han å flykte østover, men ble innhentet av ukrainske kollaboratører og mishandlet til døde. Hans ektefelle Khana ble drept i Belzec, men datteren Sulamita […]

Les mer»

Fra Østre Aker (1852).

Adolph Tidemand (1814–1876). Olje på lerret, 30,6 x 40,7, Oslo Museum. Aker kommune, som en gang omsluttet Christiania/Oslo, ble slått sammen med Oslo i 1948, etter langsomt å ha blitt overført bitvis til det nåværende Oslo. På Wikimedia Commons finner vi den følgende beskrivelse av motivet: Fra bygrensen mot Grefsenåsen. I forgrunnen til venstre et […]

Les mer»