Tone Indrebøs bilder har alltid fascinert meg, både når det gjelder motiver og malemåte. De er en slags meditasjonsobjekter, som tiltrekker seg oppmerksomhet ved sin visuelle tilbake- holdenhet. Det høres ut som et paradoks, men går på en motivisk enkelhet og neddempet fargeskala som umiddelbart får en til å stusse og stoppe opp, og dvele […]
Les mer»I et nordisk novembermørke med lunefullt vær kan det passe utmerket med litt rødt fra Toscana. Piccini Rosso er en relativt ukomplisert og lettdrikkelig rødvin, som Polet karakteriserer som ren og umiddelbar, med preg av mørke bær og urter, og med en lett bitter avslutning. Den passer utmerket til storfe, svin og kylling, og selvfølgelig […]
Les mer»Enten man kaller det avantgarde eller postmodernisme: Den kulturelle elite som har definert kunsten befinner seg i krise. De forsøker å beholde hegemoniet ved å parasittere på gamle storheter, som Josef Brodskij, slik Lena Lindgren gjør i Morgenbladet. Men det er en falsk bruk av ord som flertydighet og innlevelse. Lindgren mangler begge deler.
Les mer»Munchmuseets utrettelige strev med å trivialisere Edvard Munchs kunstneriske betydning og egenart synes ikke å ha noen ende. Forrige dobbeltmønstring, med den amerikanske kunstneren Mappletorps fascinasjon over stripene i Munchs sengeteppe, blir nå utdypet med dansken Asger Jorns parkinson-liknende smørerier. Jorn ble visstnok forelsket i Munchs sleivete og upresise penselføring, et aspekt ved hans malerier […]
Les mer»Det minker stadig på profesjonelle grafikere, som behersker tradisjonelle teknikker og det nødvendige håndlaget. Stadig nye og enkle trykkteknikker dukker opp og overtrumfer de gamle. Meg bekjent er det ingen i dag som lager kobberstikk, en meget krevende teknikk som forutsetter et usedvanlig sikkert og følsomt håndlag. Selve trykkeprosessen er ikke så komplisert, men det […]
Les mer»Vi er nå godt kjent med at mye av samtidskunsten er utilgjengelig og uforståelig. Publikum kjenner seg ikke lenger igjen i dagens kunstverden. Den åpner hverken for noe synbart virkelig, eller de påståtte dybder av mening som visstnok skjuler seg i en eller annen utstilt installasjon eller et singulært objekt. Til tross for at gallerier […]
Les mer»En noe forsinket informasjon gjorde at jeg nesten gikk glipp av Frank Brunners utstilling i Galleri FINEART på Tjuvholmen. Brunner er en figurativ kunstner innenfor horisonten av det postmoderne som klarer å manøvrere sitt særegne billeduttrykk gjennom samtidens konseptuelle tåkehav. Han er kunnskapsrik og tradisjonsbevisst, med studier både fra Kunstakademiet i Oslo, Ilja Repin-akademiet i […]
Les mer»Kunstneren Morten Viskum (f. 1965) har alltid fått mye oppmerksomhet i mediene. De første sære utspillene handlet om døde mus og rotter på glass, som ble utplassert i en rekke matvarebutikker, og hokuspokus var han en interessant samtidskunstner. Småkrypene den gang lå i formalin, en metode Viskum lærte som veterinærstudent, før han hoppet av og […]
Les mer»En oversikt over livet til en norsk historiker og politiker som gikk bort for snart hundre år siden, kan gi et interessant innblikk i forskjeller og likheter mellom 1800-tallets og dagens Norge – både på åndslivets og politikkens område. Johan Ernst Welhaven Sars (1835-1917), vanligvis bare kalt Ernst Sars, kom til verden den 11. oktober […]
Les mer»For å bli synlig i dagens markskrikerske og infantile medier må en kunstner være så ubegavet og innskrenket at han sjokkerer både avisen og leserne. Nettopp sjokkeffekten gir bred omtale, og ikke minst gode bonuspoeng til stipendsøknaden. Før i tiden kastet borgerne skrapet på søppeldynga, nå plukker kunstnerne det opp, plasserer det inn i et […]
Les mer»