Det praktfulle diktverket Voluspå (Volvens spådom) er sannsynligvis blitt til i Norge omkring år 1000. Det levde i muntlig overlevering fra slekt til slekt inntil det ble skrevet ned på Island på 1200-tallet. Fra gammelnorsk er det blitt gjendiktet til nyere norsk av flere dyktige oversettere, deriblant av Ivar Mortensson-Egnund (1857–1934) i 1905.
David Monrad Johansens (1888-1974) musikalske storverk, Voluspaa for solister, kor og symfoni-orkester ble uroppført i 1927. Det henter teksten sin fra Mortensson-Egnunds oversettelse, men komponisten foretar enkelte endringer. Man kan undres på hvorfor nordmenn flest ikke kjenner og verdsetter dette musikkverket som den skatt det er. Uroppførelsen ble en stor begivenhet i mellomkrigstidens norske musikkhistorie, og det ble gitt uttrykk for at dette var det betydeligste korverket som norsk musikk hadde frembragt på lange tider.
Carsten Höllers tivoliinstallasjoner på Hennie Onstad Kunstsenter kan neppe ha gått igjennom en faglig seriøs kunstvurdering. Her har nok Tone Hansen slukt kunstnerens internasjonale status uten å mobilisere institusjonens kunstkompetanse og dømmekraft.
Kode 1s Karin Hindsbo er lett å gjennomskue når hun lanserer dronning Sonja som kunstner, hun tenker markedsføring og kunstfaglig næringsvett, mens Knut Olav Åmås har gått fra vettet og det frie ord.
Den svenske regissøren Ruben Östlunds film «The square» vant årets Gullpalme i Cannes. Östlund vakte oppsikt med filmen «Play» i 2011.
Alle departementer skal samles i det nye regjeringskvartalet som får 5.000 ansatte. Det blir massivt og danner en verden for seg midt i byen.
Juan Sanches Cotàn (1560-1624) regnes som den spanske barokkens viktigste og mest særpregede kunstner. Han malte stillebensbilder med en mystisk-religiøs dybde.
Kenneth Blom er en figurativ billedkunstner som har prøvd å fusjonere figurasjonen med modernismens abstrakte flatemaleri. Det er et interessant prosjekt, men også krevende, spesielt med henblikk på at det mimetiske (figurative) formuttrykket lett kan bli betydningssvekket når den abstrakte formalismen styrer billeddannelsen. Her må man stadig avveie hvor tyngdepunktet skal ligge, noe som ofte […]
Forleden fikk jeg en mail fra Kunstnernes Hus, som informerte om at Huset den 19. mai ville presentere verket «Family Friendly» av den unge og begavede kunstneren Eirik Sæther.
Straks etter at Audun Eckhoff i 2009 var ansatt som ny direktør ved Nasjonalmuseet, uttalte han til mediene at det ærverdige Nasjonalgalleriet skulle legges ned.
Jeg har sett og anmeldt kunstutstillinger i over 40 år, men den svenske kunstneren Lars Lerins mønstring på Haugar Vestfold Kunstmuseum slår alle rekorder.