Høstutstillinger fortsetter å devaluere seg selv. Men noen få, positive unntak er bidragene talentløse og banale. Både produsentene og gjenstandene vil være glemt etter et par dager.
Snøhetta har laget utkast til et Nasjonalt senter for Th. Kittelsen som bryter med hans kunst og med naturen som inspirerte ham. Det modernistiske arkitekturspråket er Kittelsen fremmed.
Mikkel McAlindens fotografier har en monumental karakter som er slående og tiltalende. Det gjelder ikke bare den frapperende virkelighetskarakteren, men først og fremst at de er visuelt vakre, en egenskap som gjennom mange tiår har vært forbudt i samtidskunsten.
Denne utmerkede australieren har lenge vært tilgjengelig på Systemet, og finnes nå også hos enkelte av Polets filialer, samt i bestillingsutvalget. Syrah, også kjent under navnet Shiraz, har sannsynligvis sin opprinnelse i en krysning foretatt i Frankrike, og at den skal være av persisk opprinnelse, hjemført fra Persia av korsfarerne, er langt fra fastslått, selv […]
Gunn Vottestad forsetter å skildre et yndet tema, gamle forlatte hus fra kyst- landskapet nordpå. Her har hun vokst opp og tydeligvis blitt sterkt preget av steder og stemninger som i erindringens lys gir inspirasjon til å skape
Norge ble første gang satt på kartet i 1482. Nå har Nasjonalbiblioteket fått nesten en komplett samling historiske norgeskart i gave.
Det er mye rart som stilles ut i kunstgalleriene for tiden. Noe av det mest besynderlige kan man nå se i Tegnerforbundets galleri, som normalt viser profesjonell tegnekunst av høy kvalitet.
Samme hvor mye penger de blå kulturministrene pøser inn i kunstfeltet, så er det ikke nok. Dagens kunst, i allefall den statsfinansierte, er gjennomgående en regulær søppelproduksjon.
Korsfestelsen (1922) Olje på lerret, 197 x 149 cm, privateie. Dette skulle bli Aksel Waldemar Johannessens (1880-1922) siste bilde, etter alt å dømme ikke fullført. Korsfestelsen er beskrevet i alle de fire kanoniske evangelier, med større eller mindre avvik i noen detaljer. Hos Marcus heter det at centurionen (i DNB 1930 «høvedsmannen») som hadde overoppsynet, […]
Kunstnerforbundet i Oslo starter utstillingssesongen med fire kunstnere plassert i hvert sitt rom.