Korsfestelsen (1922) Olje på lerret, 197 x 149 cm, privateie. Dette skulle bli Aksel Waldemar Johannessens (1880-1922) siste bilde, etter alt å dømme ikke fullført. Korsfestelsen er beskrevet i alle de fire kanoniske evangelier, med større eller mindre avvik i noen detaljer. Hos Marcus heter det at centurionen (i DNB 1930 «høvedsmannen») som hadde overoppsynet, […]
Les mer»Kunstnerforbundet i Oslo starter utstillingssesongen med fire kunstnere plassert i hvert sitt rom.
Les mer»Noen mener at den glemte maleren Aksel Waldemar Johannessen kunne blitt en stor kunstner. Hvis han bare hadde fått tid. Han ble bare 42 år. Men et kritisk blikk avslører at han ikke hadde talent av et slikt format.
Les mer»Universitetsmuseet i Bergen er ranet for uvurderlige verdier. Museet tar selvkritikk for manglende sikring.
Les mer»Tyske og franske forskere har oppdaget at det er reaksjoner i hjernens belønningssenter som gjør at dyr vin gjerne smaker bedre enn billigere varianter.
Les mer»I Sigrid Undsets (1882-1949) Kristin Lavransdatter, annet bind, Husfrue (1920), leser vi den følgende betraktning, tillagt Kristins svoger Gunnulf, som var (katolsk) presteviet. Han kjente sig avmektig av lengsel efter hin tiden – skulde han aldri igjen finne hin hjertets bryllupsglede som hadde fylt ham helt den våren i Roma. Sammen med sine tre brødre […]
Les mer»Romantikken har sådd noen giftige frø i sivilisasjonen, med sin dyrking av geniet og det subjektive. Romantikken «frigjør», men taper den ballast som tradisjonen ga, helt tilbake til antikken.
Les mer»Av Halfdan Egedius‘ Snorre-illustrasjoner. I dag er det Olsok, og vi minnes slaget på Stiklestad i 1030, der kong Olav Haraldsson, senere Hellig Olav falt.
Les mer»Da kunsten løsrev seg fra det fysiske objekt, gikk kunsten i oppløsning. Den ble en påstand, og påstander er subjektive. Kunstkritikerne bedrar publikum og avskaffer seg selv, slik kunstnerne også gjør.
Les mer»«Rastløse gester» heter en nylig åpnet utstilling i Nasjonalmuseet/Nasjonalgalleriet. Tittelen peker i retning av uttrykksformer preget av impulsivitet og spontanitet, en slags pensel- og penneføring i fri dressur.
Les mer»