Spelet om Heilag Olav eller Stiklestadspelet som det også kalles, ble uroppført i 1954. Siden er det fremført årlig for til sammen hundretusenvis av norske og utenlandske besøkende. I tillegg til profesjonelle solister, sangere og musikere har det også medvirket hundrevis av amatører fra fjern og nær. Teksten ble skrevet av Olav Guldvåg (1885-1961) og […]
Les mer»Príncipe de Viana Edición Limitada 2013 er, forholdene tatt i betraktning, ett av de bedre kjøp man akkurat nå kan gjøre på Polet. Denne vinen, som finnes i bestillingsutvalget, kommer fra Navarra i Spania, som i nord grenser til Frankrike. Den er basert på en fjerdedel hver av Tempranillo og Cabernet Sauvignon, resten er Merlot, […]
Les mer»Det midlertidige minnestedet etter terroren 22. juli 2011, som sist søndag ble avduket foran Høyblokken i Regjeringskvartalet, viste oss en trist og følelseskald løsning.
Les mer»Hvordan kunstnerne finner frem til sitt eget beåndede formuttrykk, er en møysommelig og komplisert prosess. Det er fasene i denne prosessen en god gallerist må ha nese for, og så langt har nok Andreas Engelstad i Galleri A vært en dreven sporhund.
Les mer»Harald Sohlberg (1869-1935) Havfrue (1896) Olje på lerret, 51 x 89 cm. privateie. Når jeg leser eldre, norske dikt eller lytter til eldre, norske sanger, tenker jeg ofte at den tids kunstnere stundom må ha opplevd en slags trolskhet i de norske kveldene og nettene. Nå er det ikke så lett å si hva som […]
Les mer»Kunstsystemet er i dag like rigid og ekskluderende som under borgerskapets hegemoni på tidlig 1900-tall. I dag er anti-kunsten blitt norm og uttrykk for sublim kunst, som bare de innviede kan vurdere og investorene verdsette.
Les mer»Astrup Fearnley Museet viser nå et utvalg arbeider fra Selvaag-samlingen under tittelen «I still believe in miracles». Hvem som fortsatt tror på mirakler med denne utstillingen er høyst uklart, det samme gjelder hvilke mirakler arrangørene tror på.
Les mer»Den store utstillingen av Weidemanns verker i Henie Onstad Kunstsenter gir oss et godt innblikk i kunstnerens maleriske prestasjoner gjennom et langt liv. Men verkene er ikke lenger hva de var, de mangler konteksten og det høystemte skrytet. Det er noe mistrøstig over det hele, som om ikke bare kunstneren har vandret heden, men også verkenes vitalitet.
Les mer»I følge dagens estetikk ligger ikke lenger det kunstneriske i det fysiske byggverkets arkitektur, men i bruken, i at bygningene blir brukt som kunstmuseer. Da kan de selvsagt bygges etter samme modul og se ut som hva som helst.
Les mer»Viner fra Puglia, Italias «hæl» (oldtidens Apulia) utmerker seg med god fruktighet, tydelige tanniner, høy styrke og ikke minst sødme, som imidlertid ikke trekker hovedinntrykket ned. Gran Appasso Rosso Passito 2016 har alle disse egenskaper, og skulle dermed være en perfekt match til pastaretter som lasagna. Vinen er basert på like deler av Primitivo (også […]
Les mer»