Kategori: Kultur

Casa Ferreirinha Esteva 2018

Dersom man ser etter viner som er både gode og rimelige, bør man avgjort være oppmerksom på de portugisiske. Ett av de beste kjøp man for tiden kan gjøre på Polet, er Casa Ferreirinha Esteva 2018 fra firmaet Sogrape. Prisen er NOK 130,- pr. flaske, styrken er 13%, og råmaterialet er 35% Touriga Franca, 40% […]

Les mer»

Kunstens død og institusjonelle gjenfødelse

Den historiske avviklingen av kunsten er et sammensatt fenomen. At den i utgangspunktet var et slags frigjøringsprosjekt og et opprør mot borgerskapet kan man skjønne, men ikke at det handlet om en systematisk demontering av fortiden.

Les mer»

Amatørkunst med universelle og eksistensielle ambisjoner

«When Absence Turns Present & Silence Turns Loud» er tittelen på Sara Korshøj Christensens utstilling i Galleri K på Skillebekk. rbeidene minner mer om bastante statements som unger i barnehaven baler med når de har fått beskjed om å skape ekte kunstverk.

Les mer»

Konseptkunst som bærer bud om det liberale demokratiets krise

Mye av dagens konseptkunst er meningsløs, men unntak finnes. Mattias Härenstams kortfilm «Portrait of a man reminiscent of my father» gjenspeiler vår egen tid, hvor en følelse av kontrolltap dominerer. Mannen i filmen er et bilde på en større krise enn den personlige. Han bærer også bud om det liberale demokratiets krise.

Les mer»

Edvard Grieg – Den Bergtekne

Her har Gerhard Munthe (1849-1929) illustrert en beretning om en annen bergteken – liti Kjersti. I det Herrens år 1877 blir Edvard Grieg (1843-1907) betatt, for ikke å si bergtatt, av naturen i Hardanger og av menneskene der. Ved sankthans-tider kommer han og ektefellen, Nina Hagerup Grieg (1845-1935), dit for første gang. De to blir […]

Les mer»

Kunstverkets aura under digitalt angrep

Begrepet «aura» ble lansert av den tyske filosofen og marxisten Walter Benjamin i boken «Kunstverket i den tekniske reproduksjonens tidsalder» (1935). På en måte er kunstverkets aura et mot-begrep til den standardisering og forflatning som skjer i en moderne teknisk reproduksjon, hvilket undergraver et verks autentisitet og originalitet.

Les mer»

En statisk og livløs form for billedkunst

Det er sjelden kunstnerne er så skriftkloke og skolerte at de skjønner dybdene i sine egne verker. Derfor trenger de en profesjonell fortolker, en kurator som kan veilede publikum.

Les mer»

Banal billedretorikk og suicidal grammatikk

Gjennom hele modernismens historie har kunstnerne prøvd å fjerne seg fra den ytre virkelighet. I starten ble det mange interessante bilder, men etter hvert forsvant også motivet, og det tomme, umalte lerret satte sluttstrek. Noen hengte opp bare rammen, som et slags nødskrik, men da kunstneren Tino Segal viste bare et tomt galleri satte han et visuelt punktum og forvandlet billedkunsten til en språklig diskurs hos publikum.

Les mer»

Malerisk nedtur for Håkon Bleken

I en alder av 91 år er Håkon Bleken stadig aktiv som kunstner. Det er noe ukuelig og rastløst i hans maleriske kreativitet som imponerer og forundrer. Alderen synes ikke å svekke hans arbeidsinnsats.

Les mer»

Konseptkunstneren som gikk fra konseptene

Konseptkunstner Marianne Heske er igjen i medievinden, denne gang på grunn av hennes verk «House of Commons», et gammelt og forfallent hus fra en husmannsplass i Hobøl, som Heske hadde fått flyttet fra hjemkommunen til plassen foran Stortinget.

Les mer»