Kategori: Kultur

Høyblokken som kunstnerisk kaosprosjekt

Forleden gikk filmen «High-Rise» (Høyblokk) på Viasat-TV. Filmens tittel og innhold er hentet fra den britiske forfatteren J. G. Ballards bok (1975) med samme tittel, som er en dystopisk roman om hvordan beboerne i en toppmoderne høyblokk går fra forstanden i et arkitektonisk «perfekt» miljø.

Les mer»

Johann Gottfried Herder/Carl Loewe: Herr Oluf (1821)

Portrett malt 1785 av Anton Graff (1736-1813), 52,2 x 42,5 cm, Gleimhaus, Halberstadt. Den tyske dikter, litterat og prest Johann Gottfried Herder (1744-1803) ga blant annet ut samlingen Volkslieder (2 bind, 1778–1779), etter hans bortgang utgitt under tittelen Stimmen der Völker in Liedern. Ganske mange av dem var gjendiktninger fra andre europeiske språk, blant annet engelsk […]

Les mer»

Avnasjonalisering av norsk kunst som statlig oppgave

Kulturråddirektør Kristin Danielsen varslet for to år siden et politisk program hvor «mangfold» er forutsetningen for kvalitet. For å oppnå dette målet må «må vi bryte ned et kvalitetsbegrep som har flere hundre års forsprang». Denne nedbrytingen er nå i gang. Kunsten skal avnasjonaliseres. Forstår kunstnerne hva dette betyr?

Les mer»

Det nye Osebergskipet (sjøsatt 2013)

Aldri var Tønsberg så full av skuelystne som i 2013. Nye Oseberg skulle av stabelen. Kongeskipet Norge ankret opp, og alt var klart. Varpet gikk litt tregt, lite erfaring må vite. Selv med taubåt. Tønsberg var på tå hev og forventningen spent. Jo, den ble sjøsatt til slutt  Kongehus og folk pustet lettet ut. Man […]

Les mer»

Fra sivil ulydighet til økofascistisk terror

Vi har altså en tidsfrist på bare 4 år, noe som tilsier at klimaaksjonistene har hastverk og behov for raske politiske endringer, men de demokratiske maktinstitusjonene i vårt samfunn ser ikke alvoret og lar seg ikke påvirke. Representanter for Extinction Rebellion er frustrerte og antyder at demokratiet ikke fungerer lenger. Tradisjonell politisk styring har ikke adekvate redskaper som kan stanse klimakrisen. Da er det nærliggende å tenke i andre politiske løsninger, hva nå det skal bety?

Les mer»

Knut Yrans samegutt (1959)

Knut Yran (1920-1998), tegner og illustratør, utførte denne prisbelønnede plakaten i 1959. I ettertiden har den blitt kalt Norges-mest-beromte-plakat, Gutten på Joika-boksene viser et klart slektskap, selv om det ikke er en eksakt kopi. Nå, over 60 år senere, ansees den visstnok som «krenkende» Man får bare si med Søren Kierkegaard – Den der gifter […]

Les mer»

Veltede statuer er små hunders glede

Det har slått meg gjennom et langt kunstfaglig yrkesliv at billedkunstnere er nokså dårlig utrustet med intellektuelle evner. Allikevel har de noen oppblåste egoer som krever respekt og beundring uansett hva de sier og lager.

Les mer»

Alban Berg: Fire sanger op. 2 (1910)

Portrett av komponisten publisert i Radio Wien oktober 1930, utført av Max Fenichel (1885-1942) Alban Berg (1885-1935): 4 Gesänge, Op 2 – (1910). Den tyske teksten følger noteutgaven: Neue, revidierte Ausgabe. Norske gjengivelser ved arcil. Disse fire sangene var ferdige i 1910, en tid da komponisten fortsatt sto med en fot i den romantiske tradisjon, […]

Les mer»

Paul Celan/Anna Segal: Todesfuge – Dødsfuge (2018).

Ivan Salevych (f. 1960) Monument over den tysk-språklige jødiske dikter Paul Celan (1920–1970), avduket 1992 i hans fødeby Cernăuți i det daværende Romania, nå Chernivtsi i Ukraina. Her leser Paul Celan selv Todesfuge. Dette diktet presenterte vi her på Document som Ord for dagen den 27. januar 2013, Yom ha-schoah – årsdagen for befrielsen av […]

Les mer»

Litt om Johan Kvandal og norske stev.

En Aften ved Sæteren, kolorert litografi etter Knud Bergslien (1827-1908), publisert i Norske Folkelivsbilleder : efter Malerier og Tegninger, Christiania 1858. David Johan Jacob Kvandal (1919-1999) ble født i Oslo. Han var en av de betydeligste og mest produktive norske komponistene i siste halvdel av 1900-tallet. Som sønn av musikk- og kulturpersonligheten David Monrad Johansen […]

Les mer»