Roald Kyllingstad har en lang fartstid i kunstens uoversiktlige farvann. Det har ikke hindret ham i holde stø kurs som profesjonell billedkunstner enten han beveget seg inn i maleri, akvareller, tegninger eller pasteller. Uansett hvilke teknikker han anvender så er det med full kontroll av virkemidler og solid forankring i håndverk.
Les mer»Gjennom hele kunsthistorien har definisjonen av et kunstverk referert til en bestemt gjenstandstype med iboende estetiske kvaliteter. Den institusjonelle kunstanalysen fjerner denne referansen og fastslår at et kunstverks status bestemmes av den institusjonelle kompetansen, av fagfolk som har definisjonsmakt.
Les mer»Maleriene til vietnameseren An Doan Nguyen representerer en særegen naturlyrikk som både er fremmedartet, men samtidig også synliggjør en skjønnhet vi alle er fortrolige med. Han viser oss naturen slik den ønsker å bli sett i et vidt sanselig register.
Les mer»Det hører til sjeldenheten at dagens billedhuggere modellerer i leire eller hugger i marmor. De fleste skulptører jobber på ideplanet, ja så konseptuelt og uforståelig at man ikke skjønner hva det kunstneriske består i. Heldigvis finnes det fortsatt noen billedhuggere som ser betydningen og verdien i at materialiteten er en nødvendig og viktig del av et verks tilvirkning
Les mer»Den største skrekken ved «The Empty Man» må være at den ligner på virkeligheten. En usynlig profet, et mytisk og skrekkskapende vesen forhekser ungdommene og propper hjernene deres med filosofiske ideer og en virkelighetsforståelse der all kunnskap er falsk og individet en historisk konstruksjon.
Les mer»Juryen ved årets Høstutstilling har kun vurdert verkene digitalt. Dermed forsvinner noe vesentlig: Kommunikasjonen mellom verket og den nærværende person i det fysiske rom. Håndens og åndens nærvær er innstilt på kommunikasjon med et spørrende subjekt.
Les mer»Arnold Böcklin (1827–1901) Die Lebensinsel – Livets øy (1888) Olje på mahogni, 93,3 x 40,1 cm, Kunstmuseum Basel. Stortingsvalget er nå en saga blott. Det ga glede til noen, gremmelse til andre, men verden går stadig sin vante gang. Og mens vi alle vakler videre, vil jeg glemme gamle gremmelser og gripe etter nye gleder. […]
Les mer»Det hviler en Fretex-lignende atmosfære over utstillingsobjektene, som om de har vært brukt og blitt slitt i kantene. Kvaliteten er der etter, både hva angår materialbruk og ideer. Vi har sett den slags modernistisk kunst de siste 50 årene. I begynnelsen var de provoserende, nå er de ikke bare gått av moten, de har havnet i gjenbruksestetikkens årlige høstsalg på Kunstnernes Hus.
Les mer»Det var ingen overraskelse at et stort maleri av Odd Nerdrum ble refusert av Høstutstillingens jury anno 2021. Selv om han i årenes løp nå og da har blitt godtatt, har kunstmiljøet aldri akseptert ham som en begavet kunstner.
Les mer»Nylig gikk skulpturtriennalen 2021 av stabelen i Oslo. Skulptørene burde egentlig konkurrere om hvem som var best i verbalteoretisk vannlating, for katalogtekstene flommer over av dypsindigheter og teoretisk tåkeprat.
Les mer»