Ensemblet Voices of Music skuffer aldri, og her er nok en mesterlig konsert. Alana Youssefian er solist.
Les mer»Joseph Schmidt (1904-1942) var på turné i Jerusalem, Haifa og Tel Aviv i 1934, og herfra er denne innspillingen hentet. Sangens tittel kan oversettes til For en god lære har jeg gitt dere og teksten er en av de vanligste hebraiske bønnene som synges etter Torah-lesning i ashkenaziske gudstjenester. Teksten er tonesatt av en rekke […]
Les mer»Julie Baroni-Cavalcabo (1813-1887) var født og oppvokst i Lviv, der hun også fikk sin musikalske utdannelse av ingen ringere enn Franz Xaver Mozart. Hun komponerte for det meste kammermusikk, blant annet en rekke romanser. Die Bleicherin Nachtlied har tekst av Robert Reinick og er hentet fra samlingen Drei deutsche Lieder, op. 10. Vi hører Julija […]
Les mer»Herved meddeles noe som får de fleste musikkmennesker til å avbryte enhver annen aktivitet og lytte andektig: Bruno Walter dirigerer Brahms’ tredje symfoni med Wien-filharmonien i 1936. Ingen over, ingen ved siden!
Les mer»Vi skal til New Orleans i kveld, og der venter Jim Robinson med sin trombone samt et knippe kolleger.
Les mer»Her er en liten perle fra den store mengden verk uten opusnummer. Trioen, som i ettertid fikk katalognummer WoO 37, ble komponert i 1786 og er dermed et av våre kjære Ludwigs ungdomsverk. Vi hører Emmanuel Pahud (fløyte), Sophie Dervaux (fagott) og Daniel Barenboim (piano).
Les mer»Også i Interlude blir Documents 20-årsdag behørig feiret, og selvsagt på klassisk vis. Men vi i kulturredaksjonen sitter på hvert vårt hjemmekontor og slipper å slåss om kakestykkene. Det musikalske mesterverket vi hører er signert Nicholas Ma.
Les mer»Tsjekkiske komponister er alltid i trygge hender hos Charles Mackerras, her i samarbeid med Det tsjekkiske filharmoniske orkester.
Les mer»Marlene Dietrich gjorde denne sangen berømt, og den gjør seg også i instrumentalversjon. Lisa Batiashvili og Till Brönner spiller med Berlins radiosymfoniorkester i bakgrunnen. (Takk til Roy for tips!)
Les mer»Under annen verdenskrig skrev Borys Ljatosjynskyj kvintetten for piano og strykere i g-moll, op. 42, med tilnavnet Den ukrainske. Til tross for den åpenbare inspirasjonen fra ukrainske folketoner, og komponistens øvrige innsats for å bevare partiturer og noter til ukrainsk musikk, ble verket i 1946 belønnet med Stalin-prisen.
Les mer»