Sammen med et par venner har jeg diskutert dette verket ganske inngående i det siste. Dermed ga kveldens Interlude seg selv. Bernard Haitink dirigerer Concertgebouw-orkestret i et opptak fra 1987.
Les mer»Den jødiske purim-festen er nettopp ferdig, og i løpet av den leser vi Esthers bok. Elisabeth Jacquet de la Guerre komponerte flere kantater med bibelsk tema, blant annet nettopp Esther. Véronique Malet er solist med Huguette Grémy-Chauliac, Catherine Giardelli og Jean-Louis Charbonnier som akkompagnatører.
Les mer»Interlude erklærer våren for åpnet med Felix Weingartner og hans opus 80, Basel symfoniorkester og Marko Letonja.
Les mer»Bach komponerte ikke for ballett. Hans mye yngre engelske kollega William Walton tok imidlertid utgangspunkt i seks av hans komposisjoner og orkestrerte dem for fullt orkester. Resultatet fikk navnet The Wise Virgins, og balletten med åpenbart bibelsk motiv hadde premiere i 1940 med Margot Fonteyn i hovedrollen. Her hører vi en innspilling fra 1961 med […]
Les mer»Dette verket er så vanskelig å spille at en neppe kan slappe av med det, hvis en selv er pianisten, altså. Hennes Majestet får det derimot til å virke lekende lett og søvndyssende.
Les mer»I anledning Enrico Carusos 150-årsdag hører vi denne innspillingen fra 1906. Finnes det en bedre versjon av denne arien? Tips mottas i kommentarfeltet!
Les mer»Siden jeg nettopp har vært en tur i Amsterdam, og siden Elly Ameling nylig har feiret sin 90-årsdag, hører vi denne nederlandske nattergalen synge litt for oss. Pianisten er Dalton Baldwin.
Les mer»Om noen timer er det ett år siden de russiske barbarene gikk til full invasjon av Ukraina. I solidaritet med det tapre ukrainske folket begynte de fleste vestlige orkestre sine konserter med den ukrainske nasjonalsangen i ukene etterpå. Her er det faktisk et ukrainsk orkester som spiller; Kyiv symfoniorkester, med sin dirigent Luigi Gaggero klarte […]
Les mer»Som far, så datter. I denne dobbel-Interlude hører vi Samuel Coleridge-Taylors datter Avrils nocturne spilt av Antonio Oyarzabal.
Les mer»Max Reger publiserte sin romantiske suite i 1912. Samme år ble Samuel Coleridge-Taylors fiolinkonsert i g-moll ferdig. Og sannelig er det ikke London Philharmonic Orchestra som spiller også denne gangen, med Lorraine McAslan som solist og Nicholas Braithwaite som dirigent.
Les mer»