Vi fortsetter markeringen av at det i år er 200 år siden Josef Haydns død med noe av det flotteste han skrev – andre sats av strykekvartett nr. 62, op. 76/3, også kalt «Keiserkvartetten». Haydn skrev temaet som begynner denne satsen som bursdagsgave til keiser Franz II, og den ble bruk som Østerrikes nasjonalsang fra […]
Markeringen av at det er 200 år siden Josef Haydn døde går ikke upåaktet hen her i spalten. Som den spøkefuglen han var, ville han sikkert satt pris på en minnestund i allegro. Det er få musikkstykker som er så muntre og oppkvikkende som hans 88. symfoni i G-dur. Det er få, om noen, dirigenter […]
Jeg er ikke så glad i konsertante fremførelser av opera, men gjør et unntak i dag for en herlig versjon av «La ci darem la mano» fra Mozarts «Don Giovanni». Billedkvaliteten er dårlig, men lyden er bra. Mirella Freni er vidunderlig som den nølende Zerlina, og Placido Domingo er en meget troverdig Don Giovanni. Det […]
Den tsjekkiske mezzosopranen Magdalena Kozena får æren av å avslutte arbeidsuken med «Dobru noc, ma mila» (op. 73, nr. 1) av landsmannen Antonin Dvorak.
Teknikken var heldigvis så avansert allerede i Sergej Rachmaninoffs levetid at det ekstisterer en rekke innspillinger av hans verk med ham selv som pianist. Her hører vi ham spille preludiet i ciss-moll, også kalt «Dødspreludiet». Han skrev det bare 19 år gammel, og urfremførte det i Moskva i 1892 på et tidspunkt da han ennå […]
Her hører vi Berliner Staatskapelle under ledelse av Daniel Barenboim fremføre forspillet til «Parsifal». Annen del er her. Klippene er mest sannsynlig hentet fra Harry Kupfers produksjon fra midten av 1990-tallet. Bedre kan det vel ikke gjøres.
Den russiske ballerinaen Jekaterina Maksimova er død, 70 år gammel. Hun døde plutselig i sitt hjem i Moskva uten å ha hatt noen kjent sykdom eller skade som kunne ha forårsaket dødsfallet. Maksimova var prima ballerina ved Bolsjoj i en årrekke og var kjent for å danse roller som krevde en kombinasjon av eterisk og […]
Hvert år i mai måned gjester Berlin-filharmonien en europeisk storby for å feire at orkestret ble grunnlagt i denne måneden. De såkalte «Europa-konsertene» ledes ofte av en gjestedirigent, og i år var det Riccardo Mutis tur. Napoli, Mutis fødested, var vertsby for konserten. Her hører vi dette vidunderlige orkestret i Verdis overtyre til «Skjebnens kraft».
‘Tenebrae’ Nah sind wir, Herr, nahe und greifbar. Gegriffen schon, Herr, ineinander verkrallt, als wär der Leib eines jeden von uns dein Leib, Herr. Bete, Herr, bete zu uns, wir sind nah. Windschief gingen wir hin, gingen wir hin, uns zu bücken nach Mulde und Maar. Zur Tränke gingen wir, Herr. Es war Blut, es […]