Den Hellige Martha av Konsertflygelet viser oss nok en gang hvorfor hun fortjener denne tittelen. Her hører vi en av konsertene hun er mest kjent for, Prokofjevs 3., med det italienske kringkastingsorkestret og Tugan Sokhiev. Andre sats Tredje sats
Det finnes noen musikkopplevelser det ikke er nødvendig å kommentere og som gir mening til uttrykket «ord blir fattige». Et eksempel er Maria Callas som synger «Vissi d’arte».
I går markerte vi den jødiske forsoningsdagen yom kippur. Da faster vi et helt døgn og vier dagen til å be Gud om tilgivelse for feil og onde handlinger vi har begått i året som er gått. Før vi gjør det må vi imidlertid ha bedt de av våre medmennesker vi har såret om tilgivelse […]
En av verdens fremste pianister har gått bort. Alicia de Larrocha døde i sin hjemby Barcelona på fredag, 86 år gammel. Hun var kjent for sine tolkninger av Mozart, Bach og Schumann, men også for sin kjærlighet til spanske nasjonalromantikere som Albeniz og Granados. Her hører vi henne spille Antonio Solers sonage i g-moll. Solers […]
Isaac Albeniz’ spanske suite ble opprinnelig komponert for piano, men finnes også i andre versjoner – blant annet for gitar. Her hører vi John Williams fremføre «Asturias».
En av platene jeg ofte drar ut av Beethoven-boksen er cellosonate nr. 3 i A-dur, opus 69. Leonard Rose og Glenn Gould fremfører den her på mesterlig vis i et opptak fra 1960. Hør også opptakets del 2 og del 3.
Det er få som har skrevet så dyster musikk som Dmitrij Sjostakovitsj. Men det er heller ikke mange som skrev så humoristisk. Her er et eksempel på det siste – polkaen fra «Gullalderen», den første av i alt fem balletter han komponerte. Vår egen Leif Ove Andsnes gir her en herlig, leken versjon.
Den beste Carmen på denne siden av Maria Callas heter Rinat Shaham og ble verdensstjerne over natten da hun sang denne rollen i Glyndebourne i 2004. Dette klippet er hentet fra New York City Operas oppsetning et år senere.
Det begredelige valgresultatet har gjort meg så nedtrykt at det eneste som hjelper på humøret er musikk. Tredjesatsen fra Mozarts 22. pianokonsert er effektiv medisin mot det meste. Her hører vi Murray Perahia med English Chamber Orchestra. Ah, det hjalp.
Grace Bumbry har en usedvanlig fleksibel stemme, som hun også kultiverer med fornuft – hun har fullstendig ferie fra all sang tre måneder hvert år, og begynner deretter forsiktig å synge seg tilbake. Fruktene av dette arbeidet kan blant annet nytes i dette filmklippet, i form av duetten mellom Amneris (mezzosopran) og Aida (sopran), der […]