Robert Schumanns «Kreisleriana» fikk sitt navn etter protagonisten Johannes Kreisler, som figurerer i tre av E.T.A. Hoffmanns romaner. Schumann skal ha blitt fascinert av Kreislers humørsvingninger og motsetningsfylte atferd – egenskaper han som manisk-depressiv var godt kjent med. Her hører vi Wilhelm Kempff fremføre verket på sitt sedvanlig elegante vis. Andre del Tredje del Fjerde […]
Det enkleste er ofte det beste. Johann Sebastian Bachs menuett fra «Klavierbüchlein für Anna Magdalena Bach» (BWV Anh 114) er noe så sjelden som et begynnerstykke de aller fleste pianoelever liker å spille. Det har imidlertid vist seg at denne fine lille melodien muligens ikke er skrevet av Bach likevel, men av Christian Petzold. Herlig […]
Igor Stravinskijs ballett «Vårofferet» – antakelig hans mest berømte komposisjon – er så full av merkelige harmonier at publikum begynte å slåss under urfremførelsen i Paris i 1913. I våre dager er stykket regnet som et standardverk som finnes på alle orkestres spilleplan, men det er likevel akkurat som om det åpner seg en dør […]
I kommentarfeltet har det dukket opp lenker til opptak av Kathleen Battle. Denne krystallklare sopranen fortjener så absolutt sin egen post. Etter at hun fikk sparken fra Metropolitan Operas oppsetning av «Regimentets datter» i 1994 – årsaken var usedvanlig store samarbeidsproblemer – har hun konsentrert seg om lieder-aftener og konserter. De siste årene har stemmen […]
Ludwig van Beethovens første opusnummer ble gitt hans første pianotro, og han arbeidet med denne sjangeren gjennom nesten hele sin karriere. Den 6. trioen, i Ess-dur (op. 70 nr.2), ble til sommeren etter at han hadde gjort ferdig sin 6. symfoni og mens han hadde begynt å skissere det som ble 9. symfoni. Denne trioen […]
Årets statsbudsjett er ikke mye å rope hurra for, men vi kan i det minste glede oss over at både Den norske opera & ballett og Oslo-filharmonien har fått noen flere millioner mer enn forventet i tilskudd. Dette feirer vi med å høre våre kjære filharmonikere fremføre Geirr Tveitts «Velkomne med æra». Dirigenten er Mikhail […]
Det er få musikere som var så høyt elsket som Lucia Popp. Hverken kolleger eller publikum hadde noe særlig vondt å si om henne. Hun trakk seg tilbake fra scenen mens hun ennå var på topp, hvilket flere sangere burde ha gjort – en viss ekstremt overvektig italiensk tenor er vel det fremste eksemplet på […]
Av Beethovens pianokonserter er den femte, også kalt Keiserkonserten, den mest populære. Jeg liker den første bedre, den lange orkesterinnledningen viser oss komponistens individualisme i mye større grad enn de andre konsertene gjør. Verket ble gitt opusnummer 15, og er egentlig Beethovens tredje pianokonsert. Den første han skrev (den «nullte») finnes bevart bare i ikke-orkestrert […]
Her er litt interessant stimulering for ørene en torsdagskveld: Carlos Kleiber dirigerer overtyren til RiChard Strauss’ «Rosenkavaleren». Stedet er den bayerske statsoperaen i München, og orkesteret er husets eget.
I Oslo-området har vi i dag hatt skikkelig ruskevær. Jeg er ikke så glad i høsten, men det finnes også hyggelige ting en kan forbinde med disse månedene – for eksempel Vivaldis tredje konsert fra «Årstidene». Her hører vi Julia Fischer med Academy of St. Martin-in-the Fields.