Edvard Grieg mente at Bach og Beethoven bygde templer for de himmelske sfærer, og at han selv ønsket å bygge koselige hus på jorden der menneskene kunne føle seg hjemme. De lyriske stykkene er noen av de fineste av disse husene. Her hører vi Svjatoslav Richter spille «Vektersang», op. 12 nr. 3.
I serien «Interessant musikk komponert etter 1897» presenterer vi i dag Rachmaninoffs tonedikt «De dødes øy», som han skrev ferdig i Tyskland i 1908. Inspirasjonen kom fra Arnold Böcklins mest berømte maleri «Toteninsel«. Her hører vi komponisten selv dirigere sitt verk. Orkestret er Philadelphia Orchestra, hvis mangeårige sjefdirigent Eugene Ormandy var en ivrig forkjemper for […]
Jeg har vært i tvil om hva slags musikk som egner seg for å markere dagen i dag. Berlins og Europas frihet bør naturligvis feires med stormende jubel. Samtidig er datoen for Krystallnatten ikke forenlig med glede. Likevel velger jeg å legge ut det berømte opptaket av Leonard Bernstein som dirigerer siste del av Beethovens […]
Her er en 16 år gammel Hilary Hahn med første sats av Johann Sebastian Bachs 3. partita for fiolin, BWV 1006.
Så kom vinteren til Østlandet. Jeg foretrekker å markere begynnelsen på dvalen med Schuberts «Winterreise». Første del, «Gute Nacht», synges her av Dietrich Fischer-Dieskau. Pianisten er sannsynligvis Gerald Moore.
Også etter 1897 er det blitt komponert interessant musikk, selv om det er langt mellom diamantene. Av en eller annen grunn liker jeg best det som kommer fra Baltikum eller Russland. Lera Auerbach begynte sitt liv som russer, men regnes vel nå for amerikaner. Her spiller hun sitt eget preludium i b-moll, op. 41 nr. […]
Denne månedens Martha er en sjelden godbit – et liveopptak av henne som 10-åring fra hjembyen Buenos Aires. Bachs toccata i G-dur er vanskelig nok for voksne, og som vi ser av platecoveret spilte hun også Schumanns konsert og Beethovens første på samme alder.
Det finnes en rekke forskjellige sefardiske vuggeviser, mange av dem heter det samme – «Durme, durme» – selv om det dreier seg om ulike melodier og tekster. Her er min favoritt, fremført av Jana Lewitova. Både tekstforfatter og komponist er ukjent.
I 2012 spiller forhåpentlig Hamburg-filharmonien sin første konsert i sitt nye konserthus Elbphilharmonie. Som PR-fremstøt omdannet de 100 musikerne hele byen til konsertlokale 2. mars i år. De ble uplassert på 50 forskjellige steder og kommuniserte med hverandre og dirigent Simone Young – som dessuten feiret sin bursdag den dagen – via monitorer. Young ledet […]