I anledning dagen hører vi dette vidunderlige verket av Rudolf Tobias. Daniel Reuss dirigerer Estlands filharmoniske kammerkor.
Les mer»Johann Christoph Schultze (1733-1813) er for ung til å betegnes som barokkomponist, men i dette verket hører jeg kun den stilarten. Særlig er bruken av blokkfløyte symptomatisk for en som ikke vil gi slipp på det gamle. Fiori Musicali spiller for oss.
Les mer»Mannen med samtidens mest aristokratiske, elegante og krystallklare pianisme er borte. Maurizio Pollini døde i sin fødeby Milano, hvor han også ble utdannet. Chopin er nok den komponisten de fleste forbinder med ham. Imidlertid har Therion foreslått at vi hører Schumanns Symfoniske etyder til hans minne. Den avgjørelsen kan nok alle interludister stille seg bak […]
Les mer»Franz Xaver Mozarts musikk kan ikke måle seg med sin fars, men er definitivt hyggelig å høre på. Kantaten Den første vårdag er et sent verk, komponert bare noen få år før han døde i 1844. I mange år arbeidet han som lærer og komponist i Lemberg nordøst i Østerrike, og det er herfra dette […]
Les mer»Det er 150 år siden Hans Christian Lumbye døde. Vi feirer hans liv og virke med Dronning Louise vals, et av hans mange stykker komponert til ære for medlemmer av det danske kongehus. Giordino Bellincampi dirigerer Tivoli-orkestret.
Les mer»Felix Blumenfeld (1863 – 1931) hadde ypperlige musikalske forbindelser. Hans mor var tante til Karol Szymanowski, og hans søster var mor til Heinrich Neuhaus. Selv studerte han i St. Petersburg under Rimskij-Korsakov, og blant hans egne elever finner vi Vladimir Horowitz, Maria Judina og Maria Grinberg. Komposisjonene hans viser også en blanding av de fleste […]
Les mer»Månedens jazzinnslag leveres av Bill Evans.
Les mer»Dagens Interlude er kort, men god – Casimir Neys preludium i C-dur fremført av Ben Hames.
Les mer»Den franske dirigenten, fløytisten og komponisten Paul Taffanel (1844-1908) skrev naturlig nok mye for blåsere. Kvintetten i g-moll er et kjent eksempel. Her hører vi den fremført av medlemmer av det bayerske kringkastingsorkestret.
Les mer»Sangens tittel betyr Hundre drakmer om dagen og er skrevet på ladino til en kjent gresk melodi. Den var populær blant de hovedsakelig sefardiske jødene i Thessaloniki (Salonika) før annen verdenskrig. Yamma-ensemblet, med vokalist Talya Solan synger for oss. (Siden norske såkalte feminister ikke liker jødiske kvinner, blir nok denne fine musikken sterkt krenkende for […]
Les mer»