Elbilenes rekkevidde er langt mindre enn det reklamen sier, fordi det offisielle testregimet ikke gjenspeiler bruken i den virkelige verden.
Les mer»FREYR Battery har åpnet «første kapittel» av batterieventyret i Mo i Rana med en produksjonslinje for show og eksperimentering. Heller ikke denne gang ble det vist frem et eneste batteri.
Les mer»Sogn og Fjordane Energi tapte over en million kroner på hver av de ni vindmøllene på Lutelandet i Fjaler i 2022, et år med normal produksjon og relativt høye kraftpriser.
Les mer»Prisene for å transportere olje med tankskip stiger kraftig etter at EU og G7-landene vedtok å sanksjonere Russlands petroleumssalg. Russland eksporterer nå energien til Asia istedenfor Europa. Avstanden øker transportkostnaden.
Les mer»BP-sjef Bernard Looney sier at energiproduksjonen umulig kan være sikker, billig og «klimavennlig» på samme tid. Man må ofre én. Det er lett å se at «klimavennligheten» ofres. Like greit.
Les mer»Import av diesel fra Russland til EU blir forbudt fra 5. februar, men i mellomtiden kjøper unionen mer diesel fra Russland enn noen gang siden Ukraina-krigen brøt ut i fjor. Hvor skal dieselen deretter importeres fra? Helt sikkert fra Saudi-Arabia, Emiratene og Kuwait, sannsynligvis også Kina og India – trolig også Russland, om enn ad omveier. Prisen på diesel tegner til å øke.
Les mer»Det er ikke bare strømkrise og gassmangel i Europa. Bak problemene lurer også en ulmende dieselmangel som fort kan skape enda høyere kostnader og priser. Nå advarer bransjefolk om at deler av Europa er i ferd med å gå tom for diesel.
Les mer»Nok et grandiost «energiomstillings-prosjekt» lanseres som følge av Støres plan om «grønt industriløft». Med den nye «hydrogenkorridoren» til ukjent beløp skal Norge knyttes enda tettere sammen med Tysklands energibehov – betalt av norske skattepenger.
Les mer»Equinor har besluttet å investere i et 25 megawatt batterilagringsanlegg i Storbritannia. Bakgrunnen for satsingen er den britiske regjeringens energisikkerhetsstrategi, der 95 prosent av strømproduksjonen skal være «lavkarbon» innen 2030.
Les mer»Vanvittig elektrifisering er ikke begrenset til norske olje- og gassinstallasjoner til havs. Det svenske gruveselskapet LKAB planlegger nå å bruke kolossale mengder strøm til hydrogenproduksjon for å gjøre virksomheten «fossilfri». LKAB ligger i Nord-Sverige, og kan dermed gi nådestøtet for billig strøm i Nord-Norge.
Les mer»