Besetningen på American Airlines som omkom i flystyrten utenfor Washington DC onsdag kveld.

Den nye transportministeren Sean Duffy sa torsdag at den dødelige kollisjonen mellom et American Airlines-fly og et militærhelikopter «absolutt» kunne vært forhindret.

Duffy, som tiltrådte stillingen bare en dag før flyulykken onsdag kveld, sa at han var enig med president Trump, som sa at flyulykken ser ut som om den kunne ha vært forhindret.

– For å støtte det presidenten sa, ut fra det jeg har sett så langt, tror jeg absolutt at dette kunne vært forhindret, sa Duffy under en briefing torsdag morgen.

Duffy sa at det ikke var noe sammenbrudd i kommunikasjonen mellom helikopterets piloter og American Airlines-flyet i forkant av den dødeligste flyulykken i USA på flere tiår.

«Jeg vil si at helikopteret var klar over at flyet var i området», sa Duffy, som senere bemerket at begge flyene fulgte et standard flymønster og fløy under optimale forhold på en skyfri natt.

Ronald Reagan International Airport ble opprinnelig bygget for å frakte VIP-er til Washington DC med private eller statlige jetfly, og er en mindre flyplass med en rullebane som bare er 7000 fot lang.

New York Post har snakket med den tidligere DC-baserte American Airlines-piloten John Wright, som sier at det er vanskelig å lande for innkommende fly.

Han sa at de første gangene du flyr der, er du vanligvis sammen med en pilot som er veldig erfaren. Når du lander på rullebaner som er 13 000 fot lange, har du god plass å boltre deg på. Men på Reagan er det bare 7000 fot.

Den kortere rullebanen gjør nedstigningen vanskelig, noe som gjør det nødvendig for pilotene å være svært fokuserte, sier han.

New York Post.

Flygeledernes lydopptak viser at de advarte militærhelikopteret om at det var i ferd med å nærme seg American Airlines Flight 5342 og ba det om å fly bak passasjerflyet, som ville hatt forkjørsrett for den vanskeligere landingen.

Wright sa at det er en så utfordrende flyplass at fokuset ditt egentlig er på høyden og nedstigningshastigheten, og det siste du ser etter er å se om noen krysser i veien for deg.

Han insisterte likevel på at det er fullt mulig å lande trygt på Reagan International, fordi han gjorde det i 50 år.

Bill Ackman lurte på om det var terrorangrep

Milliardæren og den tidligere demokraten Bill Ackman slettet et innlegg på X der han tok opp muligheten for at flystyrten onsdag kveld kan ha vært et resultat av et terrorangrep, skriver New York Post.

Ackman, grunnlegger og administrerende direktør i Pershing Square Capital Management,  spurte sine 1,6 millioner følgere på X onsdag kveld om hvordan det er mulig at et militært helikopter kan fly inn i et kommersielt fly ved et uhell med alle sensorene og varslinger som er designet for å forhindre en ulykke som denne.

Innlegget førte til skarpe reaksjoner på sosiale medier, og en bruker skrev at det er latterlig at en mann med hans innflytelse sier at krasjet ser ut som et terrorangrep, mens en annen kalte Ackman en ekstrem konspirasjonsterrorist.

I kommentarfeltet på New York Post skriver en person at Ackman stilte et intelligent spørsmål som millioner av amerikanere lurte på.

I et påfølgende X-innlegg skrev Ackman at han har utrolig mye sympati for ofrene og deres familier, men at han bare slet med å forstå hvordan dette kunne ha skjedd.

Ackman, som har en nettoverdi verdsatt av Forbes til 9,3 milliarder dollar, publiserte sin støtte til Trump i juli, etter at presidenten overlevde det første av to attentatforsøk i løpet av sommeren.

Ackman har også uttalt seg om ledelsen ved USAs universiteter, som han har anklaget for ikke å slå tilstrekkelig ned på antisemittisme.

I november 2024 sammenlignet han Yale University med Hamas, og antydet at universitetets kultur potensielt var enda farligere på grunn av dets innflytelse på fremtidige ledere.

Bemanningen i flykontrolltårnet var ikke normal

Bemanningen i kontrolltårnet på Ronald Reagan National Airport var ikke normal for tidspunktet på dagen og trafikkmengden, ifølge en intern foreløpig rapport fra Federal Aviation Administration, skriver Fox News.

Flygelederen som håndterte helikoptrene onsdag kveld, instruerte også fly som skulle lande og lette fra flyplassens rullebaner, skriver New York Times. Disse oppgavene er vanligvis tildelt to kontrollører.

Luftkontrolltårnet på Reagan flyplass har vært underbemannet i årevis med 19 fullt sertifiserte kontrollører fra september 2023. Bemanningsmålene som er satt av FAA og flygeledernes fagforening krever imidlertid 30.

Skylden vil nok bli rettet mot Trump og hans administrasjon, selv om de bare har  vært en uke i jobben.

Det tok faktisk bare noen minutter etter den forferdelige flyulykken at CNN-kommentator Bakari Sellers og to andre liberale kommentatorer la skylden for den tragiske flyulykken på Trump.

Sellers la ut og slettet deretter en skjermdump av en pressemelding fra forrige uke der den demokratiske lovgiveren, Rick Larsen, kritiserte Trump for det han kalte en «farlig frysing av ansettelser av flygeledere».

Larsens pressemelding var en referanse til en av Trumps presidentordrer som han signerte da han tiltrådte i forrige uke.

Ordren hadde til hensikt å fryse ansettelser av føderale sivilt ansatte som en del av et forsøk på å redusere tiltakene for mangfold, likeverd og inkludering (DEI).

Ordren innebar at alle sivile stillinger som var ledige ved middagstid den 20. januar, ikke skulle besettes, og at ingen nye stillinger skulle opprettes med mindre de var autorisert ved lov eller instruert av presidenten.

Trumps ordre ekskluderer imidlertid militært personell og roller knyttet til håndhevelse av innvandring, nasjonal sikkerhet og offentlig sikkerhet, skriver New York Post.

Sellers innlegg førte til tilbakeslag fra brukere på X. Dave Galluch, en marineveteran og tidligere kongresskandidat, bemerket at presidentordren ikke gjaldt flytrafikkontroll.

Og selv om overskriften var korrekt, er det å bruke dødsfallet til over 60 uskyldige mennesker for å få et politisk utspill en time etter at de døde, så lavt som du kan komme, skrev Galluch.

Trolig ingen overlevende etter flykrasjen i Washington

Document er en uredd og uavhengig avis som forteller deg sannheten. Abonner her. 

Kjøp «Et konservativt manifest» av Jordan Peterson her!