Det er vanskelig å få hodet rundt, men det vanvittige prosjektet med å fange CO2 fra søppelforbrenningsanlegget på Klemetsrud i Oslo i gang igjen, etter å ha vært startet og stoppet flere ganger på grunn av usikker teknologi og ekstreme kostnader for skattebetalerne. I 2023 fikk Oslo nytt byråd, ledet av Høyre, men ingen merker forskjell på politikken, og derfor bør ikke Klemetsrud-vedtaket overraske noen.
Det er naturligvis Arbeiderparti-regjeringen sin nye forkjærlighet for CO2-lagring (eller karbonfangst og -lagring, også kjent som CCS) som har dyttet det sosialistiske klimapartiet Høyre i riktig retning igjen, trass store protester fra skattebetalerne og Oslo FrP. I en pressemelding i dag erklærer regjeringen: «Ny milepæl for CO2-fangst: Staten og Hafslund Celsio inngår tilskuddsavtale».
Et nasjonalt pretisjeprosjekt, som Stoltenbergs «månelanding»
NRK fremstiller dette som en sak mellom staten og Haflund Celsio, som er blitt enige om en ny tilskuddsavtale for prosjektet, men Høyre-byrådet i Oslo må naturligvis godkjenne og velsigne pengebruken, og naturligvis er det skattebetalerne som garanterer for prosjektet. Det ligger imidlertid rikspolitisk press bak vanviddet.
CO2-fangstprosjektet på Klemetsrud i Oslo er nemlig en del av regjeringens prosjekt kalt Langskip, som Ap og Støre har arvet fra Høyre og Erna Solberg. Det pumpes milliarder inn i dette prestisjeprosjektet, som står klart til å lagre fanget CO2 under havbunnen i Nordsjøen, til store kostnader og energibruk. I hodet på Støre skal dette bli så lønnsomt at Norge skal leve av det. Problemet er at det ikke finnes noen kunder, derfor må regjeringen bruke enda mer penger for å skape kunder.
Det er dette som er oppgaven til Klemetsrud-anlegget. Ifølge regjeringens egen pressemelding er prosjektet
det første i sitt slag og kan ha stor demonstrasjonsverdi for andre avfallsforbrenningsanlegg i Norge og internasjonalt. Prosjektet ble satt på pause i 2023 for å utarbeide et nytt prosjektgrunnlag på grunn av økte kostnadsestimater. Nå er prosjektet klart for oppstart igjen.
En økonomisk skandale før oppstart
Klemetsrud-prosjektet markerer altså et viktig skritt i regjeringens kostbare satsing på karbonfangst og -lagring gjennom Langskip-prosjektet. Dette til tross for at dette egentlig har vist seg teknologisk usikkert, økonomisk er det galskap, og resultatmessig er det meningsløst fordi gassen som kanskje blir fanget, uansett utgjør svært små volum i det store bildet.
Teknisk og økonomisk er CCS et blindspor som aldri vil gjøre noen forskjell, men klimapolitikere bryr seg ikke om tekniske realiteter eller andres penger. Klemetsrud-anlegget er allerede en økonomisk skandale fordi det ble startet opp under det forrige MFG-styrte byrådet i Oslo (som egentlig var ledet av Arbeiderpartiet, men det sørget Røde Raymond for at ingen merket noe til). Prosjektet ble stoppet i 2023 fordi det lå an til å sprekke med 3 milliarder kroner.
Når klimapolitikere får en ide, skal den gjennomføres
Klimapolitikere er imidlertid dårlige tapere, og når de har fått en tvangstanke inn i hodet, så skal den gjennomføres – uansett økonomi eller motstand. Målet er ikke å redde klimaet, men å redde egen prestisje. Derfor er Terje Aasland veldig fornøyd overfor NRK.
– Jeg er glad for at dette klimaprosjektet kommer i gang igjen. CO2-fangst er nødvendig for å kutte utslippene fra denne type anlegg. Et vellykket prosjekt på Klemetsrud vil ha stor demonstrasjonsverdi for CO2-fangst fra avfallsforbrenning nasjonalt og internasjonalt.
Det finnes ingen realfaglig eller resultatmessig dekning for å hevde dette tøvet, men heldigvis unnlater NRK å stille noen kritiske spørsmål. I sin pressemelding kaller Hafslund Celsio dette «et mer modent karbonfangstprosjekt» som er i gang igjen etter en omfattende kostnadsreduserende fase. Dream on.
Man håper å fange magre 350.000 tonn fra søppelforbrenningen på Klemetsrud, noe som vil redusere Oslos klimagassutslipp med 17 prosent til enorme kostnader og energibruk. CO2-gassen skal skipes til Vestlandet og lagres i havbunnen til enda større driftskostnader og energibruk.
Dette er ikke viktig for noen andre enn politikerne som har funnet på klimamålene, og vil ikke gjøre noen forskjell på noe som helst, om det overhodet vil lykkes. Ingen vet. Entreprenørene blir i hvert fall glade: Hafslund er heleid av Oslo kommune, og den nye prisen er estimert til 9,5 milliarder kroner.
Dermed er det bare å vente på budsjettsprekken og regningen som kommer til innbyggerne. Som om ikke Fornebubanen blir katastrofal nok.
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som e-bok.
Document er en uredd og uavhengig avis som forteller deg sannheten. Abonner her.