I en helt fersk rapport om hvordan Norge skal nå klimamålene, foreslår Miljødirektoratet en rekke klimatiltak, som å utfase gamle vedovner og elektrifisere mopeder, motorsykler og snøscootere. 

Miljødirektoratet overrakte torsdag en ny rapport til klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen. Den nye rapporten slår fast at det er behov for et taktskifte i klimaarbeidet. For Norge er nødt til å gjøre store kutt innenlands.

I rapporten får vi innsikt i hvordan direktoratet tenker, og hva de foreslår som løsninger. Her er noen av forslagene direktoratet legger frem:

  • Elektriske fly på kortbanenettet
  • Redusert fartsgrense på motorveier. Der det er 100 km/t skal det bli 90 km/t og 110 km/t blir til 100 km/t igjen
  • Elektrifisering av motorsykler, mopeder og snøscootere
  • Alle nye varebiler er elektriske i 2027
  • Alle nye maskiner til bygge- og anleggsplasser er nullutslipp i 2030
  • Forsert utskifting av vedovner

Et av de mer kontroversielle forslagene er å utfase gamle vedovner. Som Miljødirektoratet påpeker, mangler de hjemmel for å regulere utslippene på vedovner, og for å få folk til å bytte ut vedovnene er det behov for betydelige støtteordninger. For å få nordmenn til å høre etter, foreslår de både tilskudd, strengere krav, økt tilsyn og kontroll og ikke minst økt informasjon om riktig fyringsteknikk.

Forslaget er beregnet til å bli blant de dyreste forslagene, med en kostnad på 750 kroner for hvert tonn CO2 som blir kuttet. Innen 2035 håper Miljødirektoratet at tiltaket vil kutte utslippene med 108.020 tonn CO2.

UTFASING: Forslaget innebærer å utfase vedovner og innføre nye vedovner, til store kostnader.

Elektrifisering av snøscootere

Men direktoratet gir seg ikke med å utfase vedovner. De mener det er behov for å elektrifisere motorsykler, mopeder og snøscootere. De mener det bør skje i flere trinn, med å starte med å innføre en støtteordning for kjøp av elektriske snøscootere. Deretter innføre bomavgifter for fossile mopeder og motorsykler, før det deretter innføres lovhjemmel om nullutslippssoner.

Til slutt skal det innføres en nasjonal støtteordning som støtter lader og infrastruktur. Underveis skal det innføres MVA-fritak for elektriske kjøretøy, og økende CO2-avgift i tillegg til økende engangsavgift for fossile motorsykler og snøscootere.

Direktoratet innrømmer selv at det er både problemer med teknologisk umodenhet og at det vil bety store innkjøpskostnader. En ny elektrisk snøscooter til salgs er merket Lynx. De markedsfører med 50 km rekkevidde under ideelle forhold. En slik snøscooter koster fra 170.000 kroner.

ØKT AVGIFT: For å elektrifisere mopeder, motorsykler og snøscootere må avgiftene økes betydelig.

Kutte fartsgrensen

I tillegg har direktoratet tatt opp en gammel kampsak som de har markert seg som motstandere av gang på gang, nemlig høye fartsgrenser. De påpeker at det vil få høye samfunnsøkonomiske kostnader, men at det ikke betyr mye i økt reisetid for den enkelte. I forslaget vil de kutte fartsgrensene på motorveiene med 10 km/t, ned til 90 km/t i 100-sonen og 100 km/t i 110-sonen.

Hvis man tar høyde for tidsverdsetting i samfunnsøkonomisk analyse, vil det koste 36.100 kroner per tonn med CO2 som blir kuttet.

KOSTER MYE: Å redusere fartsgrensene koster folk tid, som igjen koster samfunnet penger.


 

Abonner på Document for den usensurerte sannheten mediene ikke vil fortelle deg.

Kjøp «Veien fra ateismen til det totalitære» av Olavus Norvegicus.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.