Konsernsjef i Schibsted Media, Siv Juvik Tveitnes, hadde en brutal beskjed til de 2800 ansatte mandag: 350 av dem må gå. Enkelte redaksjoner blir slanket med så mye som 30 prosent, ifølge svenske Journalisten.
Tveitnes lover at de skal gjøre mange ting på en gang uten å senke kvaliteten:
– Det er ingen lett beslutning å måtte gi avkall på dyktige ansatte, men slik den økonomiske situasjonen har utviklet seg, er det ingen annen utvei. Dette grepet er nødvendig for å sikre at vi kan fortsette å levere uavhengig journalistikk av høy kvalitet, drive innovasjon og samtidig styrke vår posisjon i en stadig mer konkurranseutsatt mediebransje, sier Tveitnes i pressemeldingen.
Spørsmålet er om det er mulig. Journalister spør seg om kvaliteten kan beholdes med en stadig tynnere stab.
Hvor mye tør ledelsen gå ut med? Sjefen sier det ikke var noen annen utvei. Kan det komme mer?
Schibsted Media eier blant annet VG, Aftenposten, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende. I Sverige eier de avisene Aftonbladet og Svenska Dagbladet.
Schibsted Media har nylig vedtatt en oppdatert organisasjonsmodell, som bygger videre på dagens struktur, men etablerer produkt som et eget forretningsområde.
– Dette handler ikke bare om kortsiktige tilpasninger, men om å legge et solid fundament for årene som kommer. Derfor står også den langsiktige strategien vi har lagt for selskapet fram mot 2027 ved lag, sier Tveitnes.
Det er mye varmluft-ord. Hva skjuler seg bak ordene? Det snakkes om organisasjonsmodeller, men til syvende og sist handler det om et godt produkt. Leverer Schibsteds aviser et produkt som leserne vil ha? Hvis ikke, hva kan det komme av?
https://www.journalisten.no/schibsted-skal-kutte-350-arsverk/633360
Kjøp Giulio Meottis «De nye barbarene» fra Document Forlag her! Kjøp e-boken her.
Usensurerte nyheter. Abonner på frie og uavhengige Document.