Norsk elbilforening mener satsingen på elektriske nyttekjøretøy er altfor dårlig, og vil ha høyere avgifter på fossile varebiler.
Det får Ola Borten Moe (Sp) til å reagere.
– Vanlige varebiler er allerede veldig dyre. Mange modeller koster opp mot en halv million. Dette er biler som brukes av for eksempel håndverkere. Det er slike biler som får Norge til å gå rundt, sier Borten Moe til Nationen.
Bakgrunnen er en pressemelding hvor Norsk elbilforening går hardt ut mot manglende satsing på elektriske nyttekjøretøy. Tallene for 2024 viser at salget av elektriske varebiler i 2024 har gått ned sammenlignet med året før.
Til Nationen sier generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu, at årsaken skyldes for dårlig politikk på området:
– Det er ikke godt nok. Det er ingen grunn til at salget av elektriske varebiler skal gå ned. Vi trenger høyere avgifter på nye fossile varebiler, sier Bu.
Det får altså Borten Moe til å bli regelrett oppgitt:
– Klimamålene våre kommer vi til å nå først og fremst ved å kjøpe kvoter utenlands. Vi må legge igjen pengene våre der vi får mest igjen for dem, og det er ikke her, sier han.
I 2030 skal alle nye lastebiler være nullutslipp eller gå på biogass. Derfor mener Christina Bu at det ikke er noen grunn til at salget på elektriske varebiler skal gå ned:
– Tidligere har det vært skyldt på at elektriske varebiler ikke er gode nok, men flere nye modeller av el-varebiler har både firehjulstrekk og god rekkevidde, forteller Bu, som avslutningsvis legger til at «alarmklokkene nå begynner å ringe», og at politikerne derfor må komme med «sterkere virkemidler».