Dramaet rundt Sveriges politiske prestisjeprosjekt Northvolt batterifabrikk fortsetter. Så sent som i 2022 hentet selskapet 1,1 milliarder dollar i kapital fra globale investorer og planla en en børsnotering på rundt 20 milliarder dollar. Onsdag 8. januar var det ekstraordinær generalforsamling for å avgjøre selskapets videre skjebne, og der ble det klart at Northvolt får fortsette driften.

Det er ikke helt overraskende at aksjonærene ønsker fortsatt drift, til tross for at regnskapet viser et tap på friske 62 milliarder svenske kroner – uten at fabrikken noensinne har vært i nærheten av å oppnå sine produksjonsmål eller salgsmål. Selskapet er i praksis «too big to fail», og det er håp i hengende snøre: En terminering av selskapet ville innebære at alle aksjeinvesteringer ville vært tapt.

Et slikt vedtak skaper imidlertid ikke verdier i seg selv. Aftonbladet opplyser at selskapet nå har noen måneder på å få orden på økonomien og driften, og unngå tvangsavvikling. Problemet er naturligvis å få inn mer penger til driften. Hvor mange investorer er villig til å spytte enda mer penger inn i dette bunnløse sluket i håp om profitt i fremtiden? Vi får se.

Stor ekspansjon, men liten produksjon og utrolig store tap

Det har ikke manglet på «store visjoner og hårete mål» fra både politikere og ledelsen av Northvolt. Løfter om ekspansjon og en strålende fremtid har faktisk vært ledelsens største produkt, for selv om Northvolt faktisk har produsert batterier, så har produksjonen aldri innfridd løftene og visjonene:

Et av de største tilbakeslagene kom da bilgiganten BMW kansellerte en ordre på elbil-driftsbatterier på over 20 milliarder kroner. Årsaken var rett og slett Northvolts problemer med både kvalitet og produksjonstempo. De få batteriene som faktisk er produsert, har gitt et tap på hele 32 millioner pr. batteri, og selskapet har satt en slags rekord med å tape 7 millioner kroner i timen. (!) Likevel planla (naturligvis) ledelsen i 2024 å belønne hverandre med et bonusprogram på 59 millioner kroner.

Northvolt-ledelsen bruker alle triks, unntatt å produsere lønnsomt

I november 2024 søkte selskapet om en teknisk konkursbeskyttelse i USA for å sikre seg mot å bli sendt til skifteretten i Sverige. Selskapet slet nemlig med å betale regningene til underleverandører, og grunnleggeren Peter Carlsson trakk seg som adm.dir. Likevel er det klart at Northvolt trenger enda mer penger for videre drift, men hvor de skal komme fra, er fortsatt uklart etter onsdagens møte.

Problemene tilskrives at markedet for elbiler har sviktet i Europa, samtidig som Kina har giret opp sin eksisterende batterindustri i den grad at markedet er mettet og prisene faller. Men det er ikke hele sannheten:

Faktum er at det aldri var noe grunnlag for batterifabrikker i Norden: Vi har verken råvarene, den nødvendige knowhow, lave kostnader eller kunder. Nordens batteri-industri ble faktisk avviket på 1990-tallet til fordel for Asia, av de samme globalistene som nå skal lage «grønt industriløft» med batterifabrikker. Slå den!

Northvolt er en politisk baby, ikke en sunn bedrift

Northvolt skulle befeste en «verdikjede» av batterifabrikker fra nord til sør i Skandinavia. Ikke gjennom normale markedskrefter, basert på privat initiativ, med private penger, for å oppnå lønnsomhet for egen regning og risiko. Dét er gammeldags: Hele det grønne industrieventyret var fri fantasi fra politikerne, og de betalte private profitører skattepenger for å virkeliggjøre sitt eget luftslott. Det luftslottet lever:

Løftene om massive klimasubsidier sørget for at Northvolt ble grunnlagt i 2015 av to tidligere Tesla-direktører. Offentlige penger ga selskapet falsk aksjeverdi, som igjen lokket til seg private investorer, og pengefesten var i gang: Så sent som i 2023 planla selskapet å hente inn mer enn 5 milliarder dollar for å utvide operasjonen med fire gigafabrikker, samt anlegg for batterigjenvinning i Europa og Nord-Amerika. Og nå er vi altså her, på randen av en mega-konkurs.

Total fiasko og like rik

Grunnlegger og konsernsjef Peter Carlsson gikk av 21. november 2024, men beholdt styreplasser og gikk over i en rolle som godt betalt seniorrådgiver. I en kronikk i Dagens industri etter avgangen oppfordret han Europa til å:

– Gjenfinne troen på seg selv og utnytte mulighetene i det europeiske markedet, for klimautfordringene kommer ikke til å ta en pause. Kina og USA kommer ikke til å ta en pause. Vi kan ikke ta en pause. Dette er avgjørende for den europeiske økonomien, våre jobber og vår måte å leve på.

Hvordan klimautfordringer skaper overskudd, er i det blå, markedet han sikter til, har sviktet, og hvordan skal man klare å slå Kina og USA når man starter fra null? Hvorfor skal man slå dem? Dét har ingen noen gode svar på. Og hva med å ta en pause og bruke hodet, i stedet for å la seg styre av klimapanikk og hastverk? Kunne dét være noe?

Det som er avgjørende for enhver liten familieøkonomi eller stor konsernøkonomi, er at det faktisk går med ekte overskudd. Det eneste som går med overskudd i Northvolt, er grunnleggerne og ledelsen. Det samme gjelder for Morrow i Arendal, for også de sjefene har sin måte å leve på.

 

Kjøp «Et konservativt manifest» av Jordan Peterson her!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.