«Allahu akbar!», «Inshallah!» og «Takbīr!» ljomet mellom hyl, rop og skrik da en stor folkemengde syrere samlet seg på Vestfrontplassen foran Nidarosdomen lørdag kveld for å feire islamistenes inntog i Syria.
De var sammenkalt av imam Adnan Bazaa, som fikk filmet den bråkende og unorske seansen foran Norges nasjonalhelligdom. Merkelig nok hadde han fått tillatelse av politiet til denne støyende manifestasjonen for islam, ved katedralen som er Norges viktigste kirke.
Mange vil kanskje si at de feiret jihadismens inntog i Syria, ettersom islamistene som styrtet Assad-regimet ledes av Hayat Tahrir al-Sham (HTS), en terrorgruppe utgått fra al-Qaida, med Abu Mohammed al-Jolani i spissen.
Al-Qaidas tidligere leder i Syria ble i 2013 oppført på USAs liste over «Specially Designated Global Terrorist», og i 2017 utlovet de en belønning på 10 millioner dollar for den som bidro til at han ble lokalisert.
Feiret terrorgruppe?
Hayat Tahrir al-Sham har vært ansett som en terrorgruppe av blant andre USA, EU, FN, Storbritannia, Australia, Japan, Tyrkia, Marokko og Russland. Så det er litt av en seierherre syrere i Trondheim, og rundt om i Norge og Vesten, nå feirer.
Syrerne i Trondheim tok altså seieren litt på forskudd. Det vil si imam Adnan Bazaa, som Document nylig skrev om, og hans samarbeid med Karim Tahir, representanten for Arbeiderpartiet i Trondheim bystyre, som i høst politianmeldte Document.
Sammen hadde de kommet frem til at mer islam kunne bli løsningen mot økende ungdomskriminalitet, uten at oppskriften ble gitt. Begge har fått asyl i Norge fra nettopp Syria.
Fredag 6. desember skrev imam Bazaa at han oppfordret til demonstrasjon i Trondheim:
Folket vårt i Syria
«Seier for folket vårt i Syria og til støtte for regimet og (mot) Russlands forbrytelser i (å) bombe byer og sykehus. Tillatelsen fikk jeg personlig fra politiet», skrev Bazaa.
Han er imam ved en moske i lille Melhus utenfor Trondheim, og ble også nylig fast ansatt som lærer ved Heimdal videregående skole i Trondheim.
Bazaa kunngjorde også at «demonstrasjonen» skulle foregå «ved siden av Nidarosdomen kirke». Dette oversatt fra arabisk ved Google Translate. Bazaa utaler seg utelukkende på arabisk i sosiale medier, og ettersom han der stadig skriver «folket vårt» om syrere, eventuelt også om alle muslimer, må en anta at han ikke har søkt om å få bli norsk statsborger, ettersom vi er et annet folk enn hans?
Allah ved Nidarosdomen
Imam Bazaa la ut et par videoer om feiringen ved Nidarosdomen som viser at det ble en meget støyende, meget unorsk og meget islamsk begivenhet ved vår nasjonalhelligdom. En må nesten undre seg over hvilken «demonstrasjon» politiet så for seg da de, ifølge Bazaa, ga klarsignal til å holde dette islamske arrangementet ved Norges viktigste kirke.
Men vi kan vel anta at ledelsen for Olavsfest ble meget fornøyd, nå som de så godt som har fullført avkristningen av Norges eldste og viktigste kristne feiring knyttet til Nidarosdomen, og isteden har lagt til rette for islamisering.
For islamsk ble «demonstrasjonen», og meget, meget antinorsk, det være seg de stadige ropene om at Allah er større enn vår kristne Gud, inshallah og takbīr, og noe som for et utrent øye lignet mest på en krigsdans foran Vestfronten.
Det hele ble avrundet med en langtrukken fellesbønn til Allah, og hva Bazaa og de andre ellers roper om, er det vanskelig å uttale seg om, ettersom det ikke var så mye som et pip på trøndersk i den elleville forsamlingen.
Her avslutningen på den mer enn timelange videoen, som altså avsluttes med heftig bønn til Allah. På slutten høres Nidarosdomens kirkeklokker i bakgrunnen, men de overdøves av «Allahu akbar! Allahu akbar! Allahu akbar!» etc. Altså Allah er større, og størst av alle guder:
Adressa synes det er stas med islamfeiringer
Adresseavisen har også fått med seg at det er nok en imam og moske som er virksom i Trondheims-området, og laget en jublende reportasje om Adnan Bazaa og den feiringen han arrangerte i moskeen i Melhus, da det var klart at islamistene hadde felt Assad.
– I Trondheim begynte den storstilte feiringen allerede kvelden før det ble klart at Assad var styrtet. Mennene viftet med et syrisk flagg og tok bilder. Søte kaker ble delt ut.
– Assalamu alaikum, sa de, og omfavnet hverandre, skrev Adresseavisen om gledesscener mellom lokale syrere i Trøndelag.
Avisen var bejublende til stede da imamen og syrerne så bad en seiersbønn i moskeen på Melhus utenfor Trondheim. Da hadde alle «vendt seg mot Mekka i takknemlighet og bønn».
– Vi ønsker å takke Gud for at det ble seier i Syria, og vi ber nå om at det blir fred, skrev avisen.
Men nei, Adressa, islamister og andre muslimer ber ikke til vår kristne Gud. De ber utelukkende til Allah. Såpass må da journalister ha fått med seg.
Adnan Bazaa var meget fornøyd med besøket og med dekningen, så bilde av en strålende journalist var med blant bildene han delte på Facebook etterpå. Men han er også selv med på bilder, og i videoer.
Ellers benyttet imam Bazaa anledningen, med velvillig presse på besøk, til å oppfordre om at Norge nå må bidra av sin rikdom i Syria, i tillegg til milliardene vi spanderer på syrere etc. i Norge:
– Norge må støtte vår frihet. De trenger alt. Landet må bygges på nytt. Vi må ha veier, strømforsyning, sykehus og fornyet bilpark, sa han til Adresseavisen.
Som igjen også hadde snakket med Karim Tahir. Han snakket noe ullent om at «rettferdighet og ansvarlighet for dem som har vært involvert i blodsutgytelsen, er fundamentalt for ekte fred».
Men på Facebook sammenlignet han islamistenes inntog i Syria med «frihetens og lysets fødsel»:
Til mitt elskede Syria …
Velsignet være du og ditt folk, frihetens fødsel, og din frihet fra lenkene av tyranni og vrangforestillinger. Jeg ber om at lyset ditt fortsetter å skinne, din styrke er uendelig, din trygghet er uendelig, og din enhet er forankret i hendene på alle dine barn, uten unntak. Ord kan ikke uttrykke min kjærlighet og takknemlighet til deg og ditt folk.
Ingen av dem Adressa snakket med, ble spurt om de nå skulle takke for alt de har fått og reise hjem til Syria, nå når årsaken til at de er i Norge, er borte.
Noen nordmenn er vel også opptatt av rettferdighet, for oss, kanskje også av at de som bidrar til å ødelegge vårt land, får svi.
Document har bedt Adnan Bazaa om kommentarer til arrangementet ved Nidarosdomen, men det gjenstår å se om vi får svar på spørsmålene:
* Hvorfor arrangere en islamsk markering ved Norges viktigste kirke?
* Er det ikke lite ærbødig å markere støyende, syrisk og muslimsk kultur, religion og politikk ved nordmenns nasjonalhelligdom?
* Hva sier du til nordmenn som synes det er frekt å be og rope allahu akbar utenfor katedralen?
* Skal du og dere nå dra tilbake til Syria, ettersom dere fikk asyl fra Assad og ikke trenger det lenger? Med hilsen, Bente Haarstad
Årets julegave – «Veien fra ateismen til det totalitære» av Olavus Norvegicus.