Norske elevers resultater i Timss-undersøkelsen vekker stor uro hos Høyre-leder Erna Solberg. Hun mener Norge står «på randen av en realfagskatastrofe».

Norske elever på 5. trinn har hatt en liten nedgang i resultater i matematikk og naturfag, mens elevene på 9. trinn ligger stabilt, viser Timss-undersøkelsen. Nedgangen er sammenlignet med resultatene fra undersøkelsen i 2019.

43 prosent av elevene på 9. trinn ligger på laveste nivå i naturfag, og 37 prosent på laveste nivå i matematikk. Samtidig ligger Norge nå nærmere det internasjonale snittet.

– Vi kan ikke slå oss til ro med at 43 prosent av niendeklassingene ligger på laveste nivå i naturfag, sier Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet, i en pressemelding.

Solberg: Realfagskatastrofe

Timss (Trends in International Mathematics and Science Study) er en internasjonal studie som måler elevenes kompetanse i matematikk og naturfag.

– Dette vitner om at vi står på randen av en realfagskatastrofe i norsk skole. Vi nærmer oss et nivå der nesten halvparten av norske niendeklassinger ligger på det laveste nivået i naturfag, sier Solberg til NTB.

Hun sier det kan påvirke hva Norge som samfunn kan utrette.

Danskene henger etter

64 land deltok i Timss 2023, som ble gjennomført våren 2023. Norge deltok med 5301 elever på 5. trinn og 6324 elever på 9. trinn.

På 5. trinn er Norge på nivå med svenske og finske elever i matte og på nivå med svenskene i naturfag. Danske elever henger etter i begge fag.

På 9. trinn ligger de norske elevene bak både svenske og finske elever i naturfag. Utdanningsdirektoratet peker på at norske elever har færre timer i naturfag enn svenske og finske elever. I tillegg ligger Norge bak både Sverige og Finland i matte, viser selve undersøkelsen.

Solberg sier Høyre vil ha en ekstra naturfagstime i uka på ungdomsskolen.

Lite kjønnsforskjeller

I Sverige har elevene på ungdomstrinnet faktisk har bedret seg i matematikk, noe som overrasker, men samtidig uttrykkes det bekymring både i Sverige og Danmark over at det først og fremst er guttene som bedrer seg. I Norge er det ingen signifikante kjønnsforskjeller på ungdomstrinnet, mens på barnetrinnet er det en kjønnsforskjell i matte i favør av guttene.

På topp i undersøkelsens ulike kategorier er land som Singapore, Taiwan og Sør-Korea. Norske elever oppgir i undersøkelsen at de synes skolen er et trygt sted å være, og at det er få som blir mobbet, men både elever og lærere er mindre tilfreds enn de var i 2019.

Som mange andre undersøkelser viser også Timss at elever som snakker norsk hjemme, har foreldre med høy utdanning og inntekt, gjør det bedre.

 

Årets julegave – «Dumhetens anatomi» av Olavus Norvegicus.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.