Det kinesiske skipet «Ocean 28» seilte 25. november en hel dag over en av de viktigste gassledningene fra Norge til England, kalt Langeled. Den går fra Nyhamna på øya Gossa og strekker seg 1166 kilometer; den er en av verdens lengste. Bevegelsene til det kinesiske skipet var påfallende.
Kart: Norske Shell
Det er thebarentsobserver.com som skriver om hendelsen. Det er tredje tilfelle der et kinesisk skip beveger seg nær kritisk infrastruktur på en mistenkelig måte.
«Ocean 28» hadde vært til sjøs i to måneder og seilte langs kysten da det plutselig gjorde en krapp sving og la seg over gassledningen. Der krysset den frem og tilbake en hel dag.
«Ocean 28» seilte fra den kinesiske havnebyen Zhangjiagang i september og tok den nordlige sjøruta. Det er noe merkelig, all den stund frakteskipet ikke er klassifisert som isbrytende.
Det ankom norskekysten 25. november, der det gjorde en krapp sving og seilte mot Nyhamna.
Hvorfor skulle et kinesisk frakteskip legge om kursen og krysse over en av de viktigste norske gassledningene en hel dag? Kart: goradar.ru.
Kina er i ferd med å seile opp som en sikkerhetspolitisk utfordring i nærområdene, både i Østersjøen og nå også utenfor kysten av Norge. Man merker politisk tilbakeholdenhet hos myndighetene, men svenskene har sagt rett ut at de to avrevne kablene i Østersjøen skyldtes sabotasje.
Det var også et tilfelle i oktober i fjor hvor et kinesisk skip var involvert. At Kina opererer i nordiske farvann, vekker dypt ubehag hos den politiske og militære ledelsen. Hva er hensikten? Hvorfor legger Kina seg ut med de nordiske land?
Situasjonen rundt «Yi Peng 3» er uavklart. Skipet ligger fortsatt utenfor Jylland. Ett av ankrene har tydelige skader etter å ha blitt dratt langs bunnen over ti mil.