India er et land i utvikling. Da undertegnede besøkte landet sist i 2014, året da Modi ble valgt til statsminister, var inntrykket et hav av folk i et stagnert land – fremskrittet vasset i sirup. Landets slumområder var av verdensklasse og de velståendes tumleplasser begrenset.

Modi, Indias mann

Det hevdes at India de ti årene siden nasjonalisten Modi kom til makten, har hatt en økonomisk utvikling like stor som i all tid tidligere. 

Siste nytt i så måte er at alle indiske delstater de kommende årene har planer om å bygge minst én ny by fra bunnen av. Hensikten er å sanere slumområder og lette presset på eksisterende byer.

Worli Village er en 800 år gammel fiskerlandsby midt i Mumbai som er beskyttet av kystreguleringen. Nu ønsker eiendomsutviklere den omregulert til slum for å kunne kjøpe den opp og bygge skyskrapere i vannkanten. Det vil ikke landsbybeboerne – og vi håper å komme tilbake en gang for å gjenoppleve charmen (som bildet nok ikke får frem). Foto: Arnt Jensvoll

Byer bygges fra bunnen 

Det indiske boligdepartement (Union Housing and Urban Affairs Ministry) informerte 28. november Lok Saba (parlamentet) om at det fra 23 delstater foreligger 28 forslag om å etablere nye byer.

Dette kommer i tillegg til at det i 2021 ble det etablert et fond for å finansiere utviklingen av åtte nye byer i like mange delstater. 

Nytt vei- og …

India har idag det tredje største veinettet i verden, og det vokser i et enormt tempo. Det forventes om noen år å ha passert dagens ledende nasjoner, USA og Kina. 

Tyve seks- eller åttefelts motorveier er under bygging. De aller fleste av dem skal ferdigstilles mellom desember 2024 og desember 2025, to av dem er ikke påbegynt og skal bygges i løpet av opptil fem år.

India fokuserer på «å gjøre alt i verdensklasse». Landet er i ferd med å ta i bruk IoT-teknologi, «tingenes internett», kunstig intelligens og stordata, for å gjøre veitrafikken både tryggere og mer effektiv. 

På fabrikkbesøk i Mumbais periferi 2011. Her stanset de knapper til verdens mest kjente jeans-merker. Foto: Arnt Jensvoll

… jernbanenett

Jernbanenettet var i 2014 i stor grad bygget av britene. Frem til 2030 investeres det rupier tilsvarende 690 milliarder dollar i elektrifisering, nye linjer, minimering av fraktkostnader og høyhastighetstog mellom de store byer.

 

Kjøp e-boken av Kent Andersen her!

Document er blitt 20 år – kjøp vårt nye tidsskrift!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.