I november sank det svenske bilmarkedet med to prosent. Likevel ser den svenske bilbransjen at et rentekutt i Sverige gir økt ordreinngang og større fremtidstro blant bilkjøperne, ifølge Carup.se. Det som drar statistikken ned, er salget av elbiler, som sank med hele 10 prosent og fortsetter å falle: Så langt i år har salget av batteribiler gått ned med hele 17 prosent i Sverige, og det er nesten tre ganger så mye som bilmarkedet har gått ned totalt. Samtidig øker etterspørselen etter hybridbiler, som «ekspertene» har dømt nord og ned.

Utviklingen i Sverige følger resten av Europa, hvor man i august noterte et fall på 18 prosent i nyregistrerte biler sammenlignet med samme måned i 2023. Den viktigste driveren for dette fallet er mindre etterspørsel etter batteribiler. Mens andelen elbiler krøp opp til 21 prosent i 2023, har salget i 2024 nær kollapset i Europa:

Ifølge European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) falt etterspørselen etter elbiler med nesten 44 prosent, og særlig i Tyskland er kuttet i subsidier en driver for salgssvikten. Der var nedgangen på nesten 70 prosent. Men også Frankrike opplever en klar nedgang, ca. 33 prosent. En annen driver er at det har gått opp for bilkjøpere i Tyskland at brukte elbiler er nær uselgelige, noe som gir et verditap de færreste kan leve med.

Norges bilkjøpere helt i utakt med resten av Europa

Dette er den stikk motsatte utviklingen av det man ser på bilmarkedet i Norge. Norge brukes nemlig som et internasjonalt «showroom» for batteribil-lobbyistene. Årsaken er at elbilandelen i Norge ligger på over 95 prosent av nybilsalget. Men grunnen til dette «mirakelet» er en helt unik kombinasjon av rene tilfeldigheter:

Nordmenn er rike og autoritetstro, kan lite om biler og teknologi og kjøper derfor det de blir fortalt de skal kjøpe, uten særlig fokus på kvalitet. Samtidig har kutt i våre vanvittige bilavgifter og moms gjort batteribilene tilsynelatende billigere enn drivstoffbiler. Det er de ikke. Batteribiler er 40 prosent dyrere å produsere, og de er dyrere å eie hvis man regner med livslengde og verditap.

Denne rekken av tilfeldigheter omfatter ikke resten av verden, men dette har et samlet pressekorps i norske medier unnlatt å fortelle publikum. I stedet fungerer media som reklamekanal for både politiske agendaer og den internasjonale bilbransjen – som er desperate etter å finne et marked de kan vise til som en suksess. Sosiale medier oversvømmes med offentlig sponsende «interesseorganisasjoner» som fremmer det «grønne skiftet» med villedende reklame.

En prematur overgang til batteribiler basert på planøkonomi

Norge som «showroom» er også grunnen til de stadige og ekstreme priskuttene i Norge, hvor elbiler selges med kraftige tap: «Det norske elbil-mirakelet» kan nemlig ikke tillates å feile, og best av alt: Prøvekaninene (altså norske bilkunder) betaler selv for å være med på historiens største samferdselseksperiment. Men den norske batteribil-boblen beviser altså ingenting, og er helt irrelevant for resten av Europa.

Klimapolitikken har beordret en altfor prematur innføring av elbiler. Dagens batterier er fortsatt altfor tunge, dyre, dårlige  og lunefulle for en slik revolusjon. Likevel vil politikerne straffe bilfabrikkene når kundene ikke vil kjøpe batteribiler. Bilfabrikker har imidlertid ingen makt over europeeres preferanser, valg og pengebruk, derfor har den europeiske bilindustrien plutselig blitt desperat opptatt av å stoppe denne ødeleggende tvangspolitikken.

Hvorfor ikke bransjen og fagforeningene reagerte med protester for ti år siden, fremstår som helt uforklarlig. Utviklingen var nemlig uunngåelig, og konsekvensene har vært varslet i årevis.

Årets julegave – «Dumhetens anatomi» av Olavus Norvegicus.

 

Årets julegave – «Sokrates’ forsvarstale» som nedtegnet av Platon.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.