Adolfo Urso på besøk i Berlin 26. juni 2023. Foto: Christophe Gateau / DPA via AP / NTB.

Italias nærings­minister Adolfo Urso, som arbeider for at EU skal droppe det plan­lagte forbud­et mot salg av nye bensin- og diesel­bil­er fra 2035, sier at 14 andre land gir sin støtte til forslag­et:

Belgia, Øster­rike, Polen, Tsjekkia, Slovakia, Romania, Bulgaria, Kroatia, Slovenia, Hellas, Latvia, Estland, Kypros og Malta. Medregnet Italia er det dermed 15 av 27 EU-land som virker rede til å revurdere forbudet mot drivstoff­biler.

Ifølge Urso er Tyskland, Spania, Danmark, Sverige og Irland i øyeblikket imot det italienske forslaget, mens Frankrike ikke har tatt stilling og virker rede til å drøfte det, melder La Repubblica.

Italias regjering og næringsliv har den senere tiden gått til frontalangrep på EUs planer om å fremtvinge en overgang til elbiler, som man mener vil rasere bilindustrien i Europa. Bransjen viser allerede klare krisetegn, med redusert salg og flere stengte fabrikker.

EU-kommisjonens president har gjort det «grønne skiftet» til unionens hovedprioritet, men ser at opposisjonen er voksende etter EU-valget.

Og det blir Tysklands Ursula von der Leyen som personlig skal føre spillet videre med en strategisk dialog med alle interessenter. «Jeg kommer til å lede konsultasjonene direkte. Dette er et nøkkelområde for Europa», sa hun, og la til at «vi vil samle alle interessenter rundt et bord for å lytte til hverandre». Vi skal utforme løsninger for «en dyptgripende og omveltende overgang».

Som så ofte i EU-sammenheng er det Tyskland som kan bli tungen på vektskålen i saken. Det er nytt valg til Forbundsdagen i februar, og CDU ventes å vinne valget. Med Friedrich Merz som tysk statsminister kan det planlagte EU-forbudet henge i en tynn tråd.

Saken vil komme høyt på dagsordenen i EU i løpet av den nye kommisjonens hundre første dager, forsikrer Adolfo Urso.

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som ebok.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.