Schaefflers hovedkvarter i Herzogenaurach i Bayern. Foto: Schaeffler KG / Wikimedia Commons (cc0).

Det tyske teknologi­selskapet Schaeffler AG, som leverer deler til bil-, luftfarts- og verksteds­industrien, kunngjorde tirsdag at 4700 stillinger skal kuttes i Europa, hvorav 2800 i Tyskland.

Kuttene vil skje på ti steder i Tyskland og fem andre steder i Europa, og to anlegg blir helt nedlagt, melder Die Welt. Bakgrunnen er lavere etterspørsel i markedet, ikke minst fra bilindustrien, opplyser den tyske avisen.

Ifølge selskapet er årsaken til nedbemanningen den vedvarende økonomiske svakheten. «Spesielt i Europa er etterspørselen i mange sektorer vedvarende svak, noe som fører til overkapasitet på tyske og europeiske lokasjoner», forklarer styremedlem Sascha Zaps. Innenfor maskinindustrien er det særlig Schaeffler-avdelingene i Schweinfurt og Homburg som er berørt.

Schaeffler leverer deler til elbiler, men det har ikke vært til hinder for vanskeligheter:

Samtidig har veksten i deler til elbiler vært mindre sterk enn forventet. Ifølge rapporten er Herzogenaurach, Schwalbach og Regensburg de viktigste stedene i bilindustrien som er berørt.

Noe virksomhet flyttes til Kina:

I tillegg «fører økt konkurranse til ytterligere pris- og kostnadspress og økt lokalisering av utviklingstjenester, særlig i Kina». Tiltakene er «uten alternativ», forklarte konsernsjef Klaus Rosenfeld.

Avindustrialiseringen av Tyskland går altså sin gang.

Die Welt kaller disse siste jobbkuttene «enda et hardt slag» for industrien, der en hel kjede av underleverandører også rammes av problemer hos bilfabrikantene. I en fersk undersøkelse svarer 38 prosent av de spurte bedriftene i leverandørkjedene at de forventer vanskeligere tider.

Den italienske bilselgeren Massimo Capretti, som selger biler fra Hyundai og Mazda i Brescia, og tilhører en familie som har vært i bilbransjen i hundre år, slår kaldt vann i blodet hos publikum i et ferskt intervju med Corriere della Sera:

Problemene hos Volkswagen er bare toppen av isfjellet, mener Capretti, som med det han kaller en veritabel invasjon av kinesiske biler, sier at han ikke ser noen fremtid for bilindustrien i Europa. I fremtiden vil det heller ikke lages biler i Italia, og det vil være et bra resultat om landet klarer å forbli en fabrikant av deler, lyder hans dystre spådom.

 

Kjøp «Dumhetens anatomi» av Olavus Norvegicus! Kjøp e-boken her.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.