Liberale medier som tradisjonelt har støttet Demokratenes kandidater, trekker seg unna Kamala. Den siste i rekken er USA Today som støttet Biden i 2020. Med seg tar de 200 lokalaviser som hører inn under samme paraply.
Avisene sender et signal. Washington Posts eier, Jeff Bezos, forsvarer avgjørelsen om ikke å støtte Kamala i en artikkel der han sier tiden har løpt fra slike støtteerklæringer.
– Folk flest tror at mediene er partisk, skriver Bezos i en kronikk i Washington Post.
Han mener at både hans egen avis og andre aviser trenger å styrke troverdigheten. Da går det ikke an å fortsette som før, mener Bezos.
Ifølge National Public Radio har over 200.000 abonnenter sagt opp de digitale abonnementene på avisen etter beslutningen, og mange har i avisens kommentarfelt kritisert Bezos.
Men Bezos mener det er på tide at mediene ikke flagger politisk ståsted lenger.
– Vår yrkesgruppe er nå den folk har lavest tillit til. Tydeligvis gjør vi noe som ikke virker, skriver Bezos.
– Støtte til presidentkandidater bidrar ikke på noen måte til utfallet av noe valg. Det slike støtteerklæringer i stedet gjør, er å skape en oppfatning av forutinntatthet. En oppfatning av manglende uavhengighet. Å avslutte dette er en prinsipiell beslutning, og det er en korrekt beslutning, skriver Bezos. (NTB)
Det er interessant at Bezos erkjenner at mediene mangler troverdighet. Hvis de skal gjenoppbygge den er det andre måter de kan vise det på enn å unnlate å støtte én kandidat. De må vise det i journalistikken, hver eneste dag.
Den virkelige grunnen til at Bezos skal ha gitt ordre om ikke å støtte Kamala skal være at han har noen store kontrakter med den føderale regjering som han er redd for hvis Trump kommer tilbake. Bezos tror altså ikke at Kamala vinner. Det i seg selv er interessant.