I den endeløse rekken av nyheter om «superbatterier» har vi kommet til Stellantis, som har besluttet å teste ut faststoffbatterier i en begrenset flåte av bilen Dodge Charger Daytona. Stellantis er en bilgigant som står bak merker som Citroën, Opel, Peugeot, Jeep, Fiat, Dodge, Chrysler, Alfa Romeo og Maserati, men ikke hold pusten mens du venter på revolusjonen, for det har gått rykter om disse superbatteriene i snart ti år:
Stellantis‘ utprøving av faststoffbatterier er planlagt å begynne først i 2026, og man regner med at de første bilene kommer på markedet i 2028 – hvis alt går som det skal, og det gjør det sjelden i klimasammenheng: Faststoffbatterier er nemlig virkelige nok, men å produsere dem lønnsomt og sikkert i stor skala, har vist seg umulig så langt. Selskapet oppgir at de skal bruke batterier fra den amerikanske produsenten Factorial. Dette samarbeidet startet i 2021 med en investering på 75 millioner dollar fra Stellantis.
Hva er faststoffbatterier?
Dagens drivbatterier i elbiler er basert på litium-ion-teknologi med en flytende polymer i batteriene. Denne teknologien stammer fra 1990-tallet, og de første som tok batteriene i aktiv bruk, var modellflymiljøer hvor lett vekt og stor utladingskapasitet er avgjørende i forhold til tidligere nikkel-metallhydrid-batterier. Ulempen var at Li-Po-batterier var svært følsomme, volatile og brannfarlige, egenskaper man har klart å få bra kontroll på etter hvert, men ikke mer enn at det er forbudt å ta med større batteribanker på fly.
Ved å bytte ut med «gelé» som elektrolytt håper man å gjøre et sjeldent kvantesprang innen batteriteknologi. Det er en «hellig gral» alle batteriutviklere søker etter. Teoretisk sett skal slike faststoffbatterier få langt høyere energitetthet, mindre størrelse, mindre vekt og mindre brannfare, og dermed endelig gi batteribiler rekkevidden de trenger. Og Stellantis er ikke den eneste aktøren som varsler revolusjon:
Flere på banen for å lage brukervennlige batteribiler
Toyota ønsker å kommersialisere faststoffbatterier i 2027 eller 2028. Nissan har lovet at faststoffbatteri skal komme i 2028, mens kinabilen Chery har lovet faststoffbatterier klare for produksjon allerede i 2026. Volkswagen-gruppen har også inngått en avtale med amerikanske QuantumScape om å masseprodusere faststoffbatterier. Men om disse løftene faktisk blir virkelighet og følger tidsplanen, gjenstår å se.
Det er NAFs medlemsblad Motor som melder om nyheten. NAF har vært myndighetenes forlengede arm når det gjelder å få aksept for batteribiler i Norge, uten noensinne å advare medlemmene om ulempene og problemene denne politikken kan medføre for bilkjøpere, før de innrømmet at innføringen er en flopp. Om faststoffbatterier blir virkelighet i 2028 og holder det de lover, oppstår imidlertid et annet kinkig problem for NAF.
Hvis det er hold i disse ryktene, vil det gjøre dagens elbiler (med «gammeldagse» batterier) verdiløse over natten. Derfor bør naturligvis NAF advare sine medlemmer, og råde dem til å vente med bilkjøpet til fremtiden endelig er her.
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som e-bok.